Gå til innhold

ny kelekkede stokkandunger


martin

Anbefalte innlegg

Hei.


 


For ca 2 uker siden tok jeg med meg 7 egg fra et stokkandreir på jobb etter andemor hadde forlatt det da noen kråker/måker plyndret reiret og stakk av med 3 egg. reiret hadde vert forlatt i nesten 2 døygn og hadde egentlig ikke noe håp om at de ville klekke, men igår da jeg kom hjem fra en uke i danmark var det liv i rugekassen og alle hadde klekket (den siste var på vei ut da jeg kom) men hva bør jeg gi dem? når kan de bade? kan de springe ute i plenen på dagene?


Håper på raskt svar :)


 


MNH Martin


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har også en andunge her som vi har berget, la inn et innlegg i dag men ser ut som det nå er fjernet? I hvert fall, denne er noen dager gammel, og av veterinær fikk vi en type for til hund/katt som heter "a/d" fra Hills. Det er små bokser med våtfor i ganske våt form, det er helt finkvernet. Jeg har tatt litt på en skje og hatt det på et lite fat med vann, andungen siler maten nedi vannet. Den kunne også få maismel (kjøpt på helsekostbutikk) blandet ut i vann, men det liker den ikke noe særlig. Har og gitt røde mygglarver i vann og andemat-flyteplanter i vann.


Jeg lar min bade i vasken en gang om dagen, løser opp mygglarver i vannet og så får den lete dem opp selv og dykke etter dem. Da får den samtidig badet sånn at den blir ren baki der. Fikk beskjed om at mange andunger dør pga blokkering i endetarmen fordi de ikke holdes rene...


Denne er i en kasse inne med varmelampe over. Dunen er jo ikke vanntett så den blir helt våt og kald når den har badet/spist, hvis den ikke blir holdt eller er under lampen. Den har vondt i en fot så den kan ikke løpe så mye rundt. Skal ta den med ut en tur i dag, men bare en liten tur siden jeg må passe på den. Er veldig sårbar for rovfugler...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt er ikke fjernet ElinJ, men du la inn to stykker med samme tekst, det ene ble fjernet da dobbelposting ikke er tilatt. Det andre ligger her: http://www.fuglepraten.no/index.php?/topic/11076-prøver-å-redde-andunge-noen-som-har-en-andemor/


 


Martin: Som ElinJ skriver over her er katte/hundefor fint for til andunger, enten det er pellets som er oppbløtt eller våtforet som er beskrevet over her. Også melorm og andre larver er fint for. Det er viktig at de får tilgang til å bade kort tid etter klekking. Men hver forsiktig så de ikke fryser ihjel, de har ikke det beskyttende fettlaget når de blir født. Bading er viktig sånn at de får aktivert fettkjertlene de smører kroppen med. Etter bading gnur de nebbet/hodet mot fettkjertlene som sitter på gumpen og smører inn hele kroppen. Etter hvert vil de få et beskyttende lag med fett rundt hele kroppen. Men vær som sagt tilstede når de bader den første tiden, og ta de opp fra vennet før de begynner å fryse.


Og ikke minst: Skal du la de springe fritt på plenen så gå ikke fra de, da vil kråke, måse og skjære være der i løpet av noen minutter.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...