Gå til innhold

spesiell farge på jærhønekylling?


Anbefalte innlegg

Nå er mine kyllinger av en grå jærhane på lyse, mørke og grå høner begynt å vokse opp, og ei jærhøne viser seg til å bli spesiell? Ho har grå kropp, men hode og halve brystet er akurat som på ei lyse jærhøne?, har bare bilde på mobilen min så vist noen vil sjå bilde så kan ej sende det til dere:) men skal få sjå om ej fe lagt ut bilde, for denne fargen he ej ikkje sett før! så ej skal avle på ho og sjå om ho avler reint :) spennende :dans:  


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

men ej trudde jærhøns ikkje kunne blande fargene? det blir enten eller? for eg har fått flere kyllinger av denne komboen og ingen har blitt som denne ene kyllingen? eg har fått flotte mørke, lyse og grå kyllinger. eller tar eg feil, blir noen miks?


Arne eg har 2 lyse høner så det er ifrå en av dei :) skal få lagt ut bilde tenkje ej, bildet ligger ute på facebook foresten, meina vi er venner der? :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut bildet her Hønepia. Dette kan ha interesse for flere. Fortsetter denne vridningen med at alle skal over på Facebook for å diskutere fjærfe så er det ikke lenge til Fuglepraten er lagt ned.  Jeg forstår heller ikke at det er så vanskelig å få lagt inn et bilde når du har det på nett allerede.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er på nett via mobilen men ej må legge bildet inn på dataen får å kunne legge det ut her, og maskina mi er litt... eh vanskelig :) og da teke det litt tid. Var ikkje meiningen å gå fuglepraten i "næringen" -- så unnskyld Tormod :blush:


prøver nå å legge ut bilde så alle får sjå :wink:



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit Hønepia, men det går fint å laste opp bilde til fuglepraten fra mobil. Se over, dette er lastet opp fra min iPhone. For å laste opp bilder må fullversjonen av forumet brukes, og ikke mobilversjonen.


Forøvrig er ikke Fuglepraten til bare for min del, du er jo en av de som har vært med siden starten for 10 år siden, vil folk bruke Facebook istedet er avgjørelsen grei. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med mobilen min, men ej fe kun mobilversjonen (jada gammel mobil :) men fe mej ny mobil neste uke og då fe ej gjort det aller meste frå den så da blir det fuglepraten heretter :wink: hehe så det ej prøver å seie er at facebook var nødløsninga! facebook kan ikkje slå fuglepraten!, det er jo grunnen til at eg har vore med i snart 10 år (eneste forumet som eg har vore med så lenge, så det sier jo jammen mej en hel del da synst ej ;)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)   Ser ut som en blanding av grå hane og lys høne...   


Ved kryssing kan ting oppstå som en ikke helt forestiller seg. genetikk er ikke  en eksakt vitenskap.  


 


Hadde vært til stor hjelp å vite hva Jærhøns er genetisk sett. (Ialle fall mørke og lyse)


Har spurt om det før, men det sere ikke ut til at noen vet det!  :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ej ekje noken ekspert på genetikk, men ej he i mine år som hønseeigar :-) hatt jærhøns og he aldri fått fargemiks på denne rasen. Som oftast he ej hatt en mørk hane på lyse og mørke høner, desse har gitt enten lyse eller mørke kyllinger. Men ei mørke høne med mørke hane kan gi lyse kyllinger og omvendt. Så dette er eneste rasen ej he vore borti som ikkje kan gi fargemiks når du he dei to fargene sammen. Men dette gjelder da kansje ikkje når du bruker grå jærhøns på mørke og lyse jærhøns. Siden da denne ene hønsekyllingen tyder på fargemiks. Er dette spesielt med grå fargen, kansje noe i genene som virker annerledes. Eller så er det komt inn blod frå andre raser underveis i ei linje slik at fargemiks kan oppstå? Dette veit ej ikkje så det blir rein gjetning :| Men ej kommer til å avle videre på denne unge frøkna for å sjå om ho gir kyllinger med same farger. Isåfall er det mulig at dette er en farge frå den gamle jærhøna som dukker opp gjennom denne komboen avgrå mørke og lyse jærhøns. Uansett spennende B-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vel ej ekje noken ekspert på genetikk, men ej he i mine år som hønseeigar :-) hatt jærhøns og he aldri fått fargemiks på denne rasen. Som oftast he ej hatt en mørk hane på lyse og mørke høner, desse har gitt enten lyse eller mørke kyllinger. Men ei mørke høne med mørke hane kan gi lyse kyllinger og omvendt. Så dette er eneste rasen ej he vore borti som ikkje kan gi fargemiks når du he dei to fargene sammen. Men dette gjelder da kansje ikkje når du bruker grå jærhøns på mørke og lyse jærhøns. Siden da denne ene hønsekyllingen tyder på fargemiks. Er dette spesielt med grå fargen, kansje noe i genene som virker annerledes. Eller så er det komt inn blod frå andre raser underveis i ei linje slik at fargemiks kan oppstå? Dette veit ej ikkje så det blir rein gjetning :| Men ej kommer til å avle videre på denne unge frøkna for å sjå om ho gir kyllinger med same farger. Isåfall er det mulig at dette er en farge frå den gamle jærhøna som dukker opp gjennom denne komboen avgrå mørke og lyse jærhøns. Uansett spennende B-)

Tror ikke det behøver å bety at det er blanda inn no annet. Genbanken på Hvam får også varianter i sin avl. De grå dukket jo opp i dyr som kom derfra. Grå var forresten godkjent farge hos NRFF tidligere. Og helt i starten var variasjonene store. Det kan du lese litt mer om i artikkelen min som ligger helt itoppen her. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...