Gå til innhold

Bør jeg la hønene slippe?


Minibonden

Anbefalte innlegg

Har skrevet på rød blodmidd kommentarene under her.

Jeg blir ikke helt klok på hva jeg bør gjøre.

Jeg har forsøkt det meste for å bli kvitt svart midd og rød midd. De røde er det ikke så mange av,men har sett noen. De svarte kryr det av overalt. Spesielt på veggen bak vaglene :( der tyter de ut oppe ved taklistene, og man ser svarte striper inni sprekker,skruehull,overalt hvor det er en liten glippe, og de er det mange av i hønsehuset. Kan ikke forstå at noen kan ha et hønsehus uten sprekker? Utegården er 150m2, og er under masse trær der det naturlig nok er masse fugler. Jeg klarer ikke hindre fuglene i å spre midd og lus.

Jeg tror ikke at damp vil kunne hjelpe,da de gjemmer seg under lister og veggplanker. Dessuten blir vel huset for fuktig nå når det er kaldt (har ikke alternativ å tilby hønene), så det tar lang tid å tørke.

Bør jeg rett og slett gi opp hønseholdet,og få noen til å ta livet av dem så de får slippe?

Jeg synes selv det er ekkelt å gå inn der,for etter bare å bytte vann og fylle på mat så kravler det midd overalt på meg også, og de biter! Det virker som om de hopper på meg bare jeg åpner døre..Ikke får jeg kost med hønene heller :( jeg synes så synd på dem, så jeg vet ikke om jeg har hjerte til å la de plages lenger, spesielt siden jeg ikke får has på midden uansett hva jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Skjønner du er i en vanskelig situasjon, og har ikke noe fullgodt råd forelæpig, men jeg skal forhøre meg litt om dette. Inntil da, her er litt fakta fra Allerggiforbundet, dette handler mest om midd i hjemmet, men er nok aktuelt for fuglemidd også:

Slik dreper du midden

Naaf.no foreslår følgende:


  • Unngå bruk av kjemikalier som kan inneholde irritanter, for å fjerne midden
  • Skift sengetøy hver uke
  • Sørg for god utlufting. Romtemperaturen på soverommet bør ligge under 18 ºC
  • Unngå støvsamlere som kosedyr, åpne hyller og heldekkende tepper
  • Det er lurt å la sengen stå uoppredd i noen timer slik at fuktigheten luftes ut fra madrass og sengetøy
  • Hvis man kan holde luftfuktigheten under 40 % RF i tre måneders tid i vinterhalvåret, pleier midden å dø ut
  • Ikke bruk vifteovner e.l. som blåser opp støvet i luften.


Visste du dette om midden?
  • Midd er en underklasse av edderkoppdyr og i slekt med flått
  • Det er mer midd i varme strøk
  • Midd er en slektning av kakelakken
  • Det finnes over 45 000 arter midd
  • Husstøvmidden er den mest kjente
  • Støvmiddens avføring forårsaker den allergiske reaksjonen
  • En midd lever bare i om lag to måneder
  • Hunnen legger 20-30 egg av gangen
  • De som har atopisk eksem, høysnue, allergisk astma er utsatt for middallergi
  • Husstøvmidden finnes blant annet i tepper, teppegulv, madrasser, sengebunn og sengetøy
  • De lever av døde hudceller som mennesker feller hver dag
  • Vanlige symptomer er tett og rennende nese, særlig om natten
  • Kilde: naaf.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, føler virkelig med deg, da vi slet med dette i sommer, og som jeg skrev i et annet innlegg her et sted, så tror jeg ingen som har høns i gamle hus/staller el.l kan ha kontroll på midden. Når vi så hvor vanvittig de klarte å gjemme seg og formere seg i vårt hus som er helt nytt med linoleum og fuger overalt som det kan tenkes å være sprekker, så holdt vi også å gi opp hele greiene, maken til terror fra disse forferdelige små krypa !

Vi klarte å bli kvitt det ved hjelp av et antall nedvask, desinfeseringer og ikke minst ved help av noe som heter Hemexide som produseres i Danmark, om ikke jeg tar helt feil så er dette tilsvarende Smite pulveret til Gamebird, enkelt fortalt et mineral som er malt opp til fint pulver og som virker ekstremt uttørrende.

Dette skaper da et miljø som ikke midden klarer å leve i, det dreper altså rent mekanisk, og ikke kjemisk.

Pulveret kan blandes ut med vann og "males" eller sprøytes i tillegg til å bare strøs som vi gjorde. Og det er her jeg kommer innpå en mulig løsning for deg, det er jo videns kjent at bl.a danskene bruker kalk til å male sine gamle hus innvendig med for å tette alle sprekker, hus som ellers ville vært umulige å hanskes med utøy i..

Dette er bare hva jeg selv som nybegynner fikk smertelig erfare i sommer, nå er forøvrig alt borte og alle lever i beste velgående... Sjekk ut Dansk Fjærkreforum som har masse angående dette, og Owakemi angående Hemexide..

Ikke gi opp helt ennå, krysser fingre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer midden å overleve frost? Kan sikkert enkelt sjekke det ved å fange noen og legge dem i fryseren en stund :) Hvis frosten tar dem, og du har mulighet til å la det blir utetemperatur i hønehuset, så kan det gå å bli kvitt utyskene når vi kommer til en skikkelig kuldeperiode. Hønene behandles med et eller annet middel som tar midden på dem. Og når hønene er behandla og omgivelsene er for kalde til at midden kan overleve, så vil du være kvitt problemet. Vi fikk utrydda lusa på besetningen på dette viset i fjor. Men jeg er som sagt usikker på om midd overlever frost eller ikke. Det høres hvertfall skikkelig utrivelig ut med disse dyra som kravler overalt og biter! Ønsker deg lykke til, og håper du seirer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Huff så guffent!


 


Frost tar knekk på midden, men ikke eggene, er hva jeg har hørt. Får du derimot over 68c overalt inne i hønsehuset så skulle det ta knekken på det. Er det de gjør i "proffe" besetninger. Også skal man vaske ned alt. Til hjelp for hønene litt i mellomtiden kan man smøre vasselin på undersiden av vaglepinnen. Så blir adgangen for middene begrenset i alle fall når hønene sover. Å male veggene med kalk og behandle med smite, som nevnt over skal også være effektivt. Ønsker deg masse lykke til!! 


 


Et eget spm. Noen som vet om jeg kan bruke smite/kiselgur i egen madrass mot veggdyr? Er på et hotell, har bytta rom, men ser ikke ut til å slippe plagen. Er det trygt for meg å prøve (sove i) hvis jeg finner det her nede?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hør med Gamebird, jeg hadde heller ikke turt å sove :-S

 

Det kan fint brukes Smite i madrassen mot midd. Pulveret er egentlig knuste skall av kiselalger. Vi hadde førøvrig samtale på telefon om denne saken for en tid tilbake. Håper det fungerte godt.

 

Når det gjelder bruk av Neopredisan som står nevnt i brosjyeren så skriver Miljødirektoratet dette om det: 

 

R34 Etsende.

R10 Brannfarlig.

R41 Fare for alvorlig øyeskade.

R22 Farlig ved svelging.

R50 Meget giftig for vannlevende organismer.

R67 DAMP KAN FORÅRSAKE DØSIGHET OG SVIMMELHET

 

Nederst i brosjyren har de også råd om bruk av silisiumpulver, det er det som Smite lus og middpulver inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør iallefall sette inn tiltak på å fjærne hekkekasser til villfugl og all vegetasjon rundt hønsehuset, sidan dette tiltrekker villfugl. Har du matstasjonar til villfugl bør også desse flyttast. På denne måten bryt du rund dansen mellom villfugl og hønsholdet ditt. Det er grusomt når ein står over for eit slikt massivt angrep av desse ekle krapyla. Ønsker deg masse lykke til og krysser fingrane for at det er du som vinn kampen her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...