Gå til innhold
MrsPowers

Lus... Spørsmål om behandling

Recommended Posts

Har fått lus på hønsene, og er litt i stuss på hva jeg skal behandle med. Veterinæren har dosering på stronghold til høns, men selv med rabatt så blir jo det rimelig dyrt for to behandlinger, også for en liten flokk.

Er det noen som har behandlet med coopersect og vet noe om dosering på denne og om det er greit å bruke? Off label blir det jo uansett siden det ikke er noen godkjente preparater til høns. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har best erfaring med Choke spray og midd spray fra Gamberid

har brukkt coopersect men dette er sterke saker så en må ha veldig lite dosering..

har også brukt stronghold, da eg var dum nok til og lytte til vetrinær første gangen. det ble dyrt og virket dårlig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt coopersect nå: fortynnet 1:20 og sprayet under vinger++ Ristet flasken godt før jeg sprayet på, men det skiller seg jo veldig fort.

Synes foreløpig ikke at jeg ser noen effekt? Hvor lang tid vil dere tro at det tar før lusene dør? Lurer på om jeg har vært litt for forsiktig med behandlingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spray i kloakken, under vinger og i nakken. Gjenta etter 7-10 dager, da tar du de nye lusene som har klekket også. Husk tilbakeholdelse av egg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg er meir for naturpreparat, har behandla hønsa med lusepulveret frå gamebird og det fungerar utmerket. I tillegg som forebygging legg eg urteposar med reinafann i rugekassene og heng opp bukettar rundt om i huset. Held unna det meste av kravlande og flygande insekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå