Gå til innhold

Frontline spray


Sleve

Anbefalte innlegg

avem

Jeg har brukt Frontline, og ble kvitt lusa etter en eneste behandling. Stoffet virker en god stund etter at det er påført, slik at lus som klekkes etter behandlinga også stryker med. Vi behandla alle i fjor vinter, og har siden da ikke sett en eneste lus :) Det er en fordel om det er veldig kaldt i hønsehuset når du behandler, slik at eventuelle lus osm befinner seg i strøet og rundt omkring fryser ihjel.
Dyrlegen sa vi skulle kaste eggene de første par dagene. Men ombestemte seg og sa ei uke da jeg nevnte at for andre stoffer er det lengre tilbakeholdelsestid. Tror ikke han hadde så mye peiling egentlig. Men å kaste eggene trenger du ikke å gjøre da, for kokt og mosa egg, gjerne med litt tran eller andre godsaker oppi, er jo suveren næring for hønene :) De har dette stoffet på seg allerede, så da har det ikke noe å si om de spiser disse eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spott on preparat er langtidsvirkande. Eg hadde nok ikkje spist egga for det hadde gått 3-4 veker, dette er grunnen til at eg prøvar andre preparat før eg tyr til reseptbelagte medisinar eller preparat i samme kategori. Eg har lykkast med å få vekk lus med lusepulveret til Gamebird, dette er basert på naturlige virkestoff og heilt ufarlig. Når eg brukar pulveret er eg svært raus og rufsar det godt inn i fjæra, eg behandlar heilt til det er fritt for lus. nytt bunndekke, høy i rugekassene og skifte av innhold i sanbad er viktig. Kulde er bra slik Asbjørg skriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spott on preparat er langtidsvirkande. Eg hadde nok ikkje spist egga for det hadde gått 3-4 veker, dette er grunnen til at eg prøvar andre preparat før eg tyr til reseptbelagte medisinar eller preparat i samme kategori. Eg har lykkast med å få vekk lus med lusepulveret til Gamebird, dette er basert på naturlige virkestoff og heilt ufarlig. Når eg brukar pulveret er eg svært raus og rufsar det godt inn i fjæra, eg behandlar heilt til det er fritt for lus. nytt bunndekke, høy i rugekassene og skifte av innhold i sanbad er viktig. Kulde er bra slik Asbjørg skriv.

Jeg har prøvd disse naturlige midlene. Men jeg har ikke hatt lus, men northern fowl miste som den heter. Har slitt med denne i mange år. Derfor gikk jeg på frontline som en siste utvei før jeg slaktet ned hele bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest om denne northern fowl mite? Det er denne jeg har på mine høner. Har lest om denne selv, behandlet da med frontline sist helg. Har ikke sett noe midd siden da:-) denne midden lever hele livet på fuglen, derfor trenger du ikke behandle huset. Jeg startet denne tråden da jeg lurte på om noen viste tilbakeholdelses tid på egg etter behandling. Jeg synes det er en generell negativitet til å benytte sterke stoffer i bekjempelse av utøve på forumet her. Noen ganger når du er ekstremt anngrepet av utøy er dette den eneste utveien. Lus går å behandle med naturmidler, men midd er noe svineri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga opp å behandle lus med naturmidler også jeg. Det tok veldig mye tid pr fugl, får jeg noen gang kols så tror jeg at lusepulveret av skylda, og det tok heller ikke knekken på alt. Mange lus døde riktignok, men så lenge det er noen som overlever er man like langt når disse har fått oppfprmert seg igjen. Jeg kan ikke begripe hvordan jeg skulle fått plass til mer pulver på disse fuglene, for jeg sparte ikke på det, og gned inn overalt. Skal jeg en dag ta sjansen på å ta inn livdyr, så blir det en dæsj med Frontline under hver vinge, og noen dager i isolasjon før de får komme i kontakt med resten av besetningen!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som noe svineri, både lus og midd.. Har i løpet av 15 år aldri hatt noe av det.. Bank i bordet:!:!: Har sikkert hjulpet på at alle mine høns kommer fra rugeegg... Bare èn gang har jeg bestilt kyllinger, men de var daggamle og helt friske..

Eller kanskje ikke villfuglene kommer inn til dine høner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakeholdelses tiden er 3 uker når det kommer til kjemiske stoffer/gifter .Dette er av den enkle grunn at giften går over i dyrenes blodbaner /organer og vil da gå ut i egget også .Rådet med å gi hønsa sine egne egg til mat vil ytterligere forlenge denne tiden da giften tilbakeføres til dyret ( altså et litt dårlig råd gitt i beste mening ) .


Ser også at noen skriver at naturprepratene er uten virkning eller virker dårlig ...noe jeg finner litt rart . Naturpreparatene som selges bl.annet på gamebird.no  blir brukt en del hos de som driver industrielt men økologisk drift og er godt utprøvd .


Det er vel så viktig å behandle rommet/buret dyrene befinner seg i når uttøy blir oppdaget og det hjelper lite å behandle dyret når rommet er infisert av uttøy ..Vi har mye å lære av de som driver industrielt dyrehold når det kommer til reinhold og uttøy bekjempelse ....Liten vits å spraye eller strø f.eks lusemiddel i et rom som ikke fritt for flis/høy osv ..Ut med dette for så å behandle de flatene som er aktuelle ,først da har man gått grundig tilverks mot uttøyet .


 


Ved bruk av naturpreparat er det ingen tilbakeholdelse av egg / kjøtt og dyrene vil heller ikke gi resistens mot middelet .Selv bruker jeg kun middel anbefalt til økologisk bruk og opplever god virkning av disse både når det kommer til lus og midd ..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje ikke villfuglene kommer inn til dine høner.

Mine høner er ikke inne. De går fritt ute hele sommeren.. De går bare inn når det er dårlig vær... Ikke spesielt glad i regn.. Ellers sitter de ute hele natten. Vi har jo midnattsol, så det er jo lyst døgnet rundt, men de tar allikevel "kveld" sånn rundt 2100. Så starter de dagen igjen i 0300 tiden.. Har heldigvis hyggelige naboer som ikke klager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakeholdelses tiden er 3 uker når det kommer til kjemiske stoffer/gifter .Dette er av den enkle grunn at giften går over i dyrenes blodbaner /organer og vil da gå ut i egget også .Rådet med å gi hønsa sine egne egg til mat vil ytterligere forlenge denne tiden da giften tilbakeføres til dyret ( altså et litt dårlig råd gitt i beste mening ) .

Ser også at noen skriver at naturprepratene er uten virkning eller virker dårlig ...noe jeg finner litt rart . Naturpreparatene som selges bl.annet på gamebird.no  blir brukt en del hos de som driver industrielt men økologisk drift og er godt utprøvd .

Det er vel så viktig å behandle rommet/buret dyrene befinner seg i når uttøy blir oppdaget og det hjelper lite å behandle dyret når rommet er infisert av uttøy ..Vi har mye å lære av de som driver industrielt dyrehold når det kommer til reinhold og uttøy bekjempelse ....Liten vits å spraye eller strø f.eks lusemiddel i et rom som ikke fritt for flis/høy osv ..Ut med dette for så å behandle de flatene som er aktuelle ,først da har man gått grundig tilverks mot uttøyet .

 

Ved bruk av naturpreparat er det ingen tilbakeholdelse av egg / kjøtt og dyrene vil heller ikke gi resistens mot middelet .Selv bruker jeg kun middel anbefalt til økologisk bruk og opplever god virkning av disse både når det kommer til lus og midd ..

Takk, alt er vell og bra her. Er kvitt midden etter 3 år med små og store angrep, har prøvd alt av div medikament, også de som selges i gamebird sin nettbutikk. Jeg var så sterkt angrepet at jeg måtte ty til frontline, da er det et lite problem for meg å kaste egg i 3 uker. Når alternativet er nedslakting av alt ca 5 års arbeid. For de som har prøvd naturmedikament og fortsatt sliter med denne "northern fowl mite", er frontline siste løsning, og den funket.

Leste et gammelt innlegg der en bruker hadde tatt foto av sin hønes kloakk der du kunne se hvor sterkt angrepet han var, han hadde 3 høner. Jeg har 40 fordelt på forskjellige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine høner er ikke inne. De går fritt ute hele sommeren.. De går bare inn når det er dårlig vær... Ikke spesielt glad i regn.. Ellers sitter de ute hele natten. Vi har jo midnattsol, så det er jo lyst døgnet rundt, men de tar allikevel "kveld" sånn rundt 2100. Så starter de dagen igjen i 0300 tiden.. Har heldigvis hyggelige naboer som ikke klager...

Kanskje vi er mer utsatt her i sør:-) ellers var jeg bare maks uheldig:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å håpe at du er kvitt midden .Den er en utfordring å bli kvitt  ingen tvil om det ..Jeg brukte Smite spray og pulver i mitt hønsefjøs og dampvasket alle vegger/ tak etc ( er heldig å har plater på alle vegger så dette er mulig å gjøre ) men mye jobb er det uansett .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har brukt Frontline, og ble kvitt lusa etter en eneste behandling. Stoffet virker en god stund etter at det er påført, slik at lus som klekkes etter behandlinga også stryker med. Vi behandla alle i fjor vinter, og har siden da ikke sett en eneste lus :) Det er en fordel om det er veldig kaldt i hønsehuset når du behandler, slik at eventuelle lus osm befinner seg i strøet og rundt omkring fryser ihjel.

Dyrlegen sa vi skulle kaste eggene de første par dagene. Men ombestemte seg og sa ei uke da jeg nevnte at for andre stoffer er det lengre tilbakeholdelsestid. Tror ikke han hadde så mye peiling egentlig. Men å kaste eggene trenger du ikke å gjøre da, for kokt og mosa egg, gjerne med litt tran eller andre godsaker oppi, er jo suveren næring for hønene :) De har dette stoffet på seg allerede, så da har det ikke noe å si om de spiser disse eggene.

Hvor fikk du kjøpt den frontline sprayen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...