Gå til innhold

For små rugeegg, er det noe å gjøre med det?


Spurven

Anbefalte innlegg

Jeg har fem Lakenfelderhøner som verper for små egg i forhold til standarden, som sier minstevekt 52g. De siste tre dagene har de lagt 10 egg, og det største veide 51,5 gram. Tre av hønene er to år og kommer fra to ulike stammer, og to av dem var klekket i juni i fjor og er avkom av de eldste hønene. Hønene er store nok og vel så det, og jeg synst det er så rart at de ikke skal legge større egg enn de gjør! Er det noe jeg kan gjøre for å få disse høne til å legge større egg? De går nå sammen med en hane fra england, og denne karen er storvokst. Jeg skal ruge ut alt av egg av ok størrelse, og håpet er å få fram en flokk med høner som kan legge skikkelige rugeegg til neste år. Alle synstpunkter angående å få til høner som legger store nok egg mottas med takk. Dette er jo en verperase, og jeg vil tro det er meningen at de skal kunne verpe godt med egg av bra størrelse, uten å selv være storvokste og storspiste :)  


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
avem

Du kan prøve å gi hønene mer protein i foret, dvs prøve kalkunfor. min erfaring er at det da av og til kommer dobbelt plomme i eggene, Ville tro at dette også kan bidra til at plommen blir større. Ellers er det vel viktig med god tilgang på skjellsand for et tykt og bra skall. Men det kommer mest sannsynlig større egg etterhvert så er må kanskje bare være tålmodig.


 


Mvh Kristian


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små egg kjem av at prosessen i egglegginga ikkje er optimal. Dette skjer som oftast ved eggstart ved verpestart eller etter pause. Du skriv at to av hønene er gamle eller to år, hos desse er nok alderdom årsaka til små egg då produksjonen avtek ved to årsalderen. Dei yngre hønene dine vil nok komme med store nok egg etter kvart. Mulig protein er hjelp i men mest trolig ordnar dette seg av seg sjølv. Dobbel plomme kjem også ved eggstart eller eggstopp også her som oftast frå høner opp i åra. Trur ikkje dobbel plomme kjem ved høgre protein inntak, dette har med eggløysinga å gjere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger litt større egg nå, men det er fortsatt mange under minstevekt. De har fått en del matrester, deriblandt mye kokt egg de siste ukene. Og også oppdrett Kraft med mer proteiner, siden noen av dem har hatt tendens til å spise fjær og jeg tror det kan komme av proteinbehov.
Jeg har trodd at hønene la større egg i sitt andre år, og dette stemmer for de andre rasene jeg har. De som er to år i år, la like små egg i fjor også. De to yngste blir 1år i juni, så det kan jo hende at det er pga at de er unge at de legger små egg. Krysser fingrene for at utviklingen fortsetter i riktig retning, og at alle eggene kan brukes som rugeegg etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...