Gå til innhold

Rugevegring


Mschulze

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har to dvergcokin høner og en hane. Den ene hønen er moren til hanen. Hanen parrer imidlertid hva jeg kan se med begge to etter eget forgodtbefinnende. Hønene legger et egg annenhver dag eller slik, ofte finner jeg to egg i redet. 

Jeg har lest at disse hønene skal være glad i å ruge. Mine to høner har nok ikke lest det samme, da de konsekvent forlater eggene i redet. Noe som er fint for meg, men dumt for å forøke bestanden. 

Jeg lurer da på hvordan jeg kan få hønene til å ruge. 

Jeg lurer også på hvordan jeg kan få hønen som ikke er moren til til hanen til å ruge ut sine egne egg, da jeg er bekymret for at om moren ruger ut sine egg så kan det bli merksnodig avkom. Kan det være grunnen til at ingen av de ruger?

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Rugelysten hos dverg Kochin kommer helt av selg selv så der tror jeg du ikke får noe problem ..Rugelysten opptrer gjerne etter at de har verpet en stund og hvis du ikke samler inn eggene er jeg ganske sikker på at en eller begge plutselig ligger klukk en dag .Du kan nok ikke velge hvem som skal ruge og om " moren" ruger dem ut spiller ingen rolle . Nært slektskap innad i flokken( når man har få dyr i hvert fall ) er veldig vanlig og noen velger å avle slik for å fremme enkelte egenskaper hos fremtidige avkom .


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ruging virker å være smittsomt, så det er helt normalt at begge legger seg til å ruge samtidig :) 
Er alle eggene ruga like lenge? Hvis ikke vil trolig hønene forlate de eggene som ikke er klekket et par dager etter at første kylling er klekket. Det du kan gjøre er å da ta ut den ene høna sammen med kyllingene, og håpe på at den andre høna ruger ut noen kyllinger av de restrerende eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og tips om å flytte den ene ut med eggene. 

Hønene lager en protesterende lyd når jeg pirker borti rugeredet, så jeg er usikker på hvor mange egg det er der. Talte de noen dager etter at den første startet å ruge, og da var det fem. Disse fem eggene tror jeg at har blitt lagt der i løpet av 2-4 dager. Lyste gjennom to egg etter ca. en uke, og så at det ene egget var gjennomskinnelig, mens det andre hadde en klump som tok lyset og dekket nesten hele egget. 

Vil tro at høne nr. 2 også har lagt et egg eller to.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...