Gå til innhold

Forskjeller i forhold til raser og temperament, kvaliteter, osv.


Gunn M.

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen av dere med kalkuner har reflektert over forskeller i temperamentet mellom de ulike typene. 


 


Jeg har hørt at den hvite som brukes mest for kjøttproduksjon er heller agressiv, og det passer bra med en del barndomsminner. 


 


Jeg har hørt at bronsekalkun er mer "naturlig", rolig og hyggelig. 


Men at skrottene er mindre delikate 


 


Jeg har også hørt at de svarte hybridene (de som er tatt fram for økologisk produksjon) skal være hyggelige og omgjengelige dyr som gir bra slakt. 


 


Har også lest at Krøllweitzer (eller noe sånt) er rimelig hissig. 


 


Men om man leter etter en kalkun som er rolig, bråker minimalt og relativt sivilisert å omgås, hvem stikker seg fram? Er sikkert andre raser der ute også. Og er de bra slakt? 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Anbefaler helt klart Bronsjekalkun , rolige og omgjengelig og godt kjøtt ( må slaktes tidlig nok ) :grin:

Så bra. Da har jeg to spørsmål:

- hvor tidlig slakter du?

- hvor er det OK å kjøpe rugeegg i forhold til at jeg har hørt det er mye innavl på bronsekalkun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og si meg enig i at Bronsekalkun er super trivelige fugler,rolige og greie og ha med og gjøre..De jeg hadde var ivertfall det,kan jo være at andre har litt annet syn på saken..Men mine gikk fritt ute på dagen og tok seg gjerne laaange vandreturer..Til naboens fortvilelse..(bæsj på verandan demes)..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og si meg enig i at Bronsekalkun er super trivelige fugler,rolige og greie og ha med og gjøre..De jeg hadde var ivertfall det,kan jo være at andre har litt annet syn på saken..Men mine gikk fritt ute på dagen og tok seg gjerne laaange vandreturer..Til naboens fortvilelse..(bæsj på verandan demes)..

Er det egentlig noe særlig med alternativer om man ikke vil ha de hvite produksjonsdyra eller hissige Krøllweitser (eller hva de nå heter)?

Hvordan er det å få tak i egg som ikke kom er fra veldig innavla linjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det riktig er det bare 2 arter kalkun,men en hel del forskjelige fargevarianter,i og med at det har blitt avlet på forskjelige "fargelinjer"har de kanskje forskjelige egenskaper..Hvis du titter videre på gamle innlegg under kalkuner så ser du mye om dette med slaktedyr og humør på de forskjellige av medlemer som har greie på kalkun..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det riktig er det bare 2 arter kalkun,men en hel del forskjelige fargevarianter,i og med at det har blitt avlet på forskjelige "fargelinjer"har de kanskje forskjelige egenskaper..Hvis du titter videre på gamle innlegg under kalkuner så ser du mye om dette med slaktedyr og humør på de forskjellige av medlemer som har greie på kalkun..

Takk. Jeg driver og leser meg opp. Får se hvor vi ender.

Antar at de ulike stammene har litt ulike egenskaper etter noen hundre år med selektering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg driver og leser meg opp. Får se hvor vi ender.

Antar at de ulike stammene har litt ulike egenskaper etter noen hundre år med selektering.

Hei, vi har 15 industrikalkuner som nå er 12 uker og vi har tidligere hatt industrikalkuner. Disse kalkunene er veldig greie å ha med å gjøre og de er overhode ikke aggressive. Vi kjøper de av en kalkunbonde når de er en dag gamle eller litt eldre. Vi kan kjøpe akkurat så mange hunner og hanner vi ønsker for de går på hvert sitt område hos bonden. Vi har disse kalkunene for kjøttets skyld og det blir slakting om ikke så lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, vi har 15 industrikalkuner som nå er 12 uker og vi har tidligere hatt industrikalkuner. Disse kalkunene er veldig greie å ha med å gjøre og de er overhode ikke aggressive. Vi kjøper de av en kalkunbonde når de er en dag gamle eller litt eldre. Vi kan kjøpe akkurat så mange hunner og hanner vi ønsker for de går på hvert sitt område hos bonden. Vi har disse kalkunene for kjøttets skyld og det blir slakting om ikke så lenge nå.

Fint å høre at dere har gode erfaringer. 

Mulig det blir kalkuner på meg neste år, men tenkte å ruge de ut selv. 

Hvis jeg får tak i egg, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...