Gå til innhold

Nedgang i egglegging?


jorg1

Anbefalte innlegg

avem
  • 1 måned senere...

Mine vaktler (3 høner, 1 hane) ble klekket 15 august. Nøyaktig 50 dager etter kom de første eggene.
De la regelmessig egg i 1 mnd.
Deretter ble det på dagen slutt med egg fra alle tre hønene.

De har et bra lekehus for barn, men der er både vanlige høner (som ble klekket samtidig, som ikke legger egg enda), men vaktlene går i et kaninbur med 2 etg.

Der har de godt areal fordelt på 4 stk.

 

Det er ingen varme i huset, ingen trekk, og vi har et lysrør lampe på i taket på huset på 38Watt som vi tenner 8 og slukker 20 om kvelden.

 

Hva i all verden gjør at de bare la egg noen uker, og så brå stopp på dagen for alle tre?
Det virker rart.

Når kan vi forvente nye egg?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig svar til teralv:

Mine vaktelhøner la også egg jevn i flere uker før det plutselig sa stopp for ca en uke. Dette opplevde også andre i nærområdet som drev med vaktler. På akkurat samme tid! Vi antok av den grunn at det hadde med væromslaget mot det kaldere. Mine har lagt egg jevnt igjen de siste fire dagene, så det er sannsynligvis noe som går over:) Ingen grunn til bekymring foreløpig:) om det går over flere uker ville jeg prøvd å gjøre tiltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vaktlene mine legger ikke egg slik de pleide, kan dette ha en sammenheng med lys/varme?

Forer de med kraftfor, div frø, brød fra butikken og plenavklipp men lurer på om de trenger noe mer?

Hvordan er eggleggingen om vinteren for eksempel?

Hei,min erfaring med"den første vinteren" går på både lys og varme.Stilte inn en time mindre lys og det ble bråstopp i eggleggingen.Skiftet til høyere lysstyrke(ny pære) og da tok egglegginga seg opp.De tåler ikke mye endring har jeg merket.Gamlehanen døde og jeg fikk kjøpt to nye(har 14 høner).Det tok tid å venne frøknene til de nye frierne,og jeg hadde  de vekselvis løs på fellesarealet.Inn om kvelden i eget bur og vekslet på de to.Etter tre måneder er det fryd og gaman i hønseheimen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...