Gå til innhold

Farge..


Ronny k

Anbefalte innlegg

Har lest en del i de tidligere innlegene her for og bli litt klokkere.men mye tung lesning på engelsk er ikke min sterke side..Så da tenkte jeg at det er såpass stille på Genetikk fronten om dagen så det sitter kanskje noen her som gjerne svarer på noe som er svart på tidligere.. Spørsmålet= Hvis du har 2 forskjellige fargevarianter i samme rase kan du da mixe hanefra den enne fargen med høne fra den andre og få feks.50/50 farge på kyllingene eller vil det bli mix farger?Hvis det blir mix farge går det da tilbake til opprinelig farge hvis mann da går tilbake på den enne fargen med mix avkommet?` Må nevne at den enne fargen er svart..og det er ikke dk…Dårlig formulert spørsmål jeg har komet med her merker jeg men.  Et annet spørsmål=Hvis eggfargen på et par av hønene i same fargevariant har litt forskjelig farge/skjær i seg,kan det tyde på kryssning tidligere,eller at demes foreldre er mixet på noe vis for og få nytt blod forks.?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Har det samme forholdet som deg til tung lesning på engelsk, og skulle gjerne kunnet mer om fargegenetikk!
Men etter det jeg har lest litt om her og der, så kommer det an på farge. Noen farger blir det bare mix av å blande, og vanskelig å å avle tilbake til den opprinnelige fargen. Det går visst an å bruke svart som blodfornyelse til perlegrått, siden perlegrå er avbleika svart. Men da bør man sikkert ha masse kylling slik at man kan velge ut de lyseste. Selv har jeg perlegrått og perlegrå tverrstripet som jeg skal krysse med hverandre for å få avlsgrupper der hane og høner ikke er helsøsken. Av det jeg har fått vite, så er tverrstriping kjønsbundet. Tverrstripet hane på perlegrå høner gir bare tverrstripede avkom. Er hanen perlegrå og høna perlegrå tverstripet, da blir kun hanene tverrstripet. 
Den greieste fargeavlen synst jeg vi har hos svart/blå/spettet. Der har de svarte to gener for svart, og de spettede to gener for spettet. Og de blå har ett av hvert :) 

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig farge/skjær  i eggfarge er normalt, men hvite egg skal være hvite og turkise egg skal være blå. Maransegg skal være så mørke som mulig.

Når det gjelder fargegenetikken er det nok litt mer komplisert enn som så...  Det er alltid en haug med gener inne i bildet, selv om enkelte gener er så sterke at det blir litt av/på-problematikk.

I Hobbyfjærfe, medlemsbladet til Norsk Rasefjærfe har vi nå begynt en serie med artikler om genetikk (på norsk!) så hvis du ikke er medlem, så skynd deg å melde deg inn og be om å få til sendt gamle nummer – fra og med nr 3/2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Fikk litt trøbbel med å lagre, så her er resten av svaret)

Spørsmålene blir vanskelige å besvare fordi de er så generelle. Med noen fargevarianter går det an å krysse to farger – MEN vel og merke så lenge du vet hva du gjør – hvis ikke blir det kaos i løpet av noen få generasjoner. Og genene er de samme for alle hønseraser, fra Sebright til Malayer.

Noen farger, som svart og hvit, kan "dekke over" andre fargeanlegg som da ligger skjult. Hvilken annen farge ville du krysse svart med? 

Ang. perlegrått & tverrstriping: 

Husk på at tverrstriping er dominant og legger seg over hva som helst. Hanen kan ha to gener for tverrstriping, høna bare ett. (Blir tema for første medlemsblad på nyåret)

Perlegrått er recessivt (vikende) og krever derfor to gener for å komme til uttrykk. Det viser seg ikke når dyret bare har ett gen for det, men dyret er bærer. 
Krysser du perlegrått med svart blir alle kyllinger svarte. Da må du krysse avkom tilbake på den perlegrå forelderen og få 50% perlegrå, resten blir svarte bærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill,jeg skjønner jo at dette er noe mann virkelig må sette seg inn i før mann begyner og "mikse og trikse"med..Skal hive meg rundt og få meldt meg som medlem i Norsk Rasefjærfe,noe som skulle vært gjort for lenge siden egentlig..Da kan jeg lese litt i Hobbyfjærfe på Norsk :smiley: Da er det håp for meg og skjønne litt og.


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...