Gå til innhold
StjernePerle

Trenger hjelp ang utvidelse av hønseflokken

Recommended Posts

Hei dere! 

Vi har tre høner som nå snart er 3 år gamle. Å drive med høns har gitt mersmak så vi skal nå i sommer utvide hønsegården. Vi bor landlig men i et boligfelt så ønsker ikke å ha hane. Men er det kun Jærhøns og Rocky Mountain som man ser forskjellen på kjønnene rett etter klekking? Det er nemlig disse to rasene vi har fra før. Opprinnelig hadde vi to av hvert slag men den ene Jærhøna er død. Hvordan vil det bli å innføre nye høns i flokken? 

Jeg har lenge tenkt at jeg burde få meg ei Jærhøne til fordi de andre er litt slem mot henne. Kan dette være lurt? Tuppene mine virker som gode rugere, kan jeg kjøpe befruktede egg og la de ruge frem? Kan kyllingene da gå sammen med hønene?

Huff,  dette ble mange spørsmål. Håper noen erfarne kan hjelpe meg! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan absolutt kjøpe flere høner og sette dem sammen med dem du har. Min erfaring er at det tar litt tid før de går fint sammen uten at de eldre jager de yngre, men det går seg til etterhvert :) Du kan også kjøpe rugeegg og la dine høner ruge dem ut når de har lagt seg klukk. Kyllingene vokser da opp i flokken med de andre, og blir en naturlig del av flokken! Hvilke raser som er kjønnsvisende fra klekking kan jeg desverre ikke svare på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innføring av nye høns går ofte kan gå hardt for seg, da rangstigen i flokken må etableres på nytt. Det kan derfor være lurt å sette inn flere høner på likt, slik at det ikke blir så mye hakking på hver av dem. Mange anbefaler å sette opp skråstilte bord, eller andre ting hønene kan gjemme seg bak, slik at de kan slippe unna "sjefshønene" litt av og til. Husk at unghøner bør være minst 10 uker før de settes inn til voksne høner, og det er ofte lurt å sette opp flere vann og forautomater de første ukene slik at alle får i seg for og vann. 

Det er nok også lurt å følge med "flokken" litt av og til og passe på at ingen av hønene får for mye juling. Nok plass til at de kan stikke unna, er nok kanskje den viktigste faktoren. 

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå