Gå til innhold

Ny i gamet


Jane Elisabeth

Anbefalte innlegg

Hei

Igår flyttet 10 dagsgamle kyllinger inn i huset mitt. De skal bo i eske i gangen med varmelampe over fram til de får fjør. Så skal de flytte ut og bli frittgående på småbruket. Siden jeg er ny i dette håper jeg på å få gode tips fra dere andre på forumet. Akkurat nå lurer jeg på når man kan begynne å gi de annet enn oppdrettsforet fra Felleskjøpet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Velkommen i gamet.

Min erfaring er at du kan gi de oppbløtt brød og kokte egg allerede fra dag 1 i tillegg til oppdrettforet. ellers kan gress gis dersom dette kuttes i små biter, og du kan gi matrester etc. Vær klar over at høns ikke skal ha rå potet, avokado, eller kylling/hønekjøtt. Ellers spiser de stort sett alt som er. her er det bare å prøve seg frem.

Kyllingene kommer til å vokse raskt, og min erfaring er at aktivitetsnivået øker i takt med veksten. Etterhvert vil det også spise mye mer også. Anbefaler at du flytter de ut i trekkfritt rom med varmelampe etter ca 2 uker, da de ellers lager mye støv inne i huset. Første gangen jeg hadde kyllinger på badegulvet endte det med at de trente opp flaksemusklene sine til de grader, og dermed støvet ned hele badet :-)

Krysser fingrene å håper du får mange hønekyllinger :-) lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odden skrev:

Velkommen i gamet.

Min erfaring er at du kan gi de oppbløtt brød og kokte egg allerede fra dag 1 i tillegg til oppdrettforet. ellers kan gress gis dersom dette kuttes i små biter, og du kan gi matrester etc. Vær klar over at høns ikke skal ha rå potet, avokado, eller kylling/hønekjøtt. Ellers spiser de stort sett alt som er. her er det bare å prøve seg frem.

Kyllingene kommer til å vokse raskt, og min erfaring er at aktivitetsnivået øker i takt med veksten. Etterhvert vil det også spise mye mer også. Anbefaler at du flytter de ut i trekkfritt rom med varmelampe etter ca 2 uker, da de ellers lager mye støv inne i huset. Første gangen jeg hadde kyllinger på badegulvet endte det med at de trente opp flaksemusklene sine til de grader, og dermed støvet ned hele badet :-)

Krysser fingrene å håper du får mange hønekyllinger :-) lykke til!

 

Tusen takk for tips og oppmuntring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 5.7.2016 at 13.57, Jane Elisabeth skrev:

Tusen takk for tips og oppmuntring.

 

Hei igjen

Nå begynner kyllingene å vise hva de blir til. Jeg tror at det er 5 haner og fem høner. De spiser vanvittige mengder med mat, både oppdrettsfor, matrester, gress og mais. Men nå er det kommet små svarte dyr i hønsehuset. Er dette noe jeg skal gjøre noe med eller er det en naturlig del av hønseholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jane Elisabeth skrev:

Hei igjen

Nå begynner kyllingene å vise hva de blir til. Jeg tror at det er 5 haner og fem høner. De spiser vanvittige mengder med mat, både oppdrettsfor, matrester, gress og mais. Men nå er det kommet små svarte dyr i hønsehuset. Er dette noe jeg skal gjøre noe med eller er det en naturlig del av hønseholdet?

Er det dyr eller fluer?
Min erfaring er at dersom man gir matrester, spessielt frukt etc, kan det komme en del fluer(små svarte). 

Løsningen er å renske ut møkk og strø, og sørge for at grising med vann holdes til et minimum.

Når "maten" og fuktiheten forsvinner forsvinner normalt sett fluer etc også.

er det dyr, tenker jeg litt mer i retning av lus eller lopper? har du bilder?

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 1.9.2016 at 14.34, Odden skrev:

Er det dyr eller fluer?
Min erfaring er at dersom man gir matrester, spessielt frukt etc, kan det komme en del fluer(små svarte). 

Løsningen er å renske ut møkk og strø, og sørge for at grising med vann holdes til et minimum.

Når "maten" og fuktiheten forsvinner forsvinner normalt sett fluer etc også.

er det dyr, tenker jeg litt mer i retning av lus eller lopper? har du bilder?

Hei og takk for svar. Det er ikke fluer men små svarte kryp /har ikke bilder). Sikkert lopper eller lus. Jeg renser huset to ganger i uken. Fikk tips om å smøre veggene med sitron og da var de borte i noen dager. Nå skal hønene snart flytte til et større hus så da hadde det vært fint om dyrene ikke ble med. Finnes det noen "kjærringråd" mot dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes middel/spray mot både lopper lus blodmidd etc, men det er viktig å vite hvilken type utøy det er før man behandler med noe som helst. Har du bilde?

Eventuelt så kan du forsøke å google litt, se på bilde-treff når du søker, da kan det være du finne ut hva det er?

Anbefaler ikke å flytte hønene før du har blitt kvitt utøyet... På denne måten risikerer du ikke å dra med deg elendigheten videre til neste oppholdssted...

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...