Gå til innhold

visceralgikt


Anbefalte innlegg

Vihar nylig mistet to høns, den ene var en gammel dansk landhøne født før 2009. Den andre var en produksjonshøne (hvit) som vi reddet etter den var ferdig i produksjon. sistenevnte  kom til oss i 2015 og ble derfor ikke så gammel (skulle avlives etter 50 uker i produksjon). Obduksjon av produksjonshøna viste kreft og også Visceralgikt.

 

Vår veterinær sa visceralgikt skyldes ofte litt proteinrikt for, samt lite A-vitamin.  Nå fores alle høns på "natura verp" økologisk hønsefor, samt litt skjellsand, samt noe brød, kjøtt, salat, frukt osv som stimuli. Og valset havre. Vi har høner i alle aldersgrupper gående sammen, fra 2008 til 2016 fødeår.

Veterinæren anbefalte å gi noe vitamin i form av gulrot (A -vitamin). Er det sånn at vi bare kan raspe gulrot til hønene=? Vil de ha det? eller burde jeg koke? Eller finnes det noe annen form /pulver det går gies i slik at vi greier å i vareta de gamle hønsene våre? Vi har de altså for kos, ikke for så mye produksjon. Ser de gamle trenger også litt ekstra stell, så all tips blir jeg glad for :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Trist at hønene dør, men det er jo en del av livet...

Mine høns spiser raspet gullerot, men kokt, eller rå er det dårligere med. Jeg ville raspet den på tvers, slik at hver og en av bitene blir kortest mulig, og lettest mulig å spise(dersom man rasper gullerøtter på skrå blir hver avraspet bit lengre)

Her er det vel bare å prøve seg frem antar jeg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...