Gå til innhold

Størrelse på hønsehus


index

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å begynne med høns, og lurer litt på dette med plass. Har nettopp kjøpt en gammel låve, og sett meg ut et rom på ca 20kvm til hønsehus. Tanken er å ha en 10-12 høns, jeg spiser mye egg og må nok ha minst såpass. Blir rommet for stort for dette, eller er det bare greit med litt plass? Og hvor stor luftegård bør jeg ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei

Spørsmålet ditt avhenger litt av hvlke type høner du skaffer deg. Minstekravet for verpehøns er 9 stk per m². I hobbybruk, anbefaler jeg imidlertid å ha litt bedre plass så et hønsehus på 2,5 x 2,5 meter vil etter mitt skjønn være passe. Da blir 20m² litt stort, og jeg ser for meg at det kan bli litt kaldt f.eks på vinteren, men du kan jo eventuelt sette opp en vegg inne i rommet, så kan du feks lagre egg, for, og utstyr i resten av rommet

Vedr utegård kommer det jo ann på plass, og hvilket type terreng du har...

Ville siktet meg inn på minst 4m² per høne, altså minst 40m²


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.  Da er det sikkert lurt å dele av litt. Låven er ca 900 kvadrat, så jeg har ikke plassmangel... Luftegården er tenkt i en skråning på sørsiden, jeg kan nok sikkert få til,40 kvadrat der. Men det blir stort da..

Hvilken sort høner aner jeg ikke ennå, noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Antar du er ute etter gode verperaser og da vill jeg anbefale australorps. Har selv denne rasen og er veldig fornøyd. Fine å se på og regnes for å være blant verdens beste verperaser. Mine begynte å legge egg i desember og de har enda ikke hatt pause en eneste dag! 
Har ikke så mye erfaring med andre raser, men har maran og wyandotte og de legger godt med egg de og. 

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

lurt å ha mulighet for karantene, i form av rom eller bur adskilt fra resten av flokken. Dette er mest aktuelt dersom du kjøper voksne dyr, som bør stå noen uker i karantene for å forsikre deg om at de ikke er syke. Alternativt kan slike bur også brukes til syke eller skadde dyr.

For 10-12 høns skriver vil jeg anta at 2-3 verpekasser er passe.  Dersom du har raser som ruger bør du ha en kasse eller noe inne i verpekassene, slik at du kan flytte hønen med egg og reir ut til et eget sted dersom hun legger seg klukk. Ellers kan du risikere at andre høner verper nye egg inn etter hvert (blir ikke ferdig ruget ut, og dør), og om det blir for mange egg, vil de vekselvis ligge uten tilstrekkelig varme, noe som også kan føre til at eggene/fosterne dør. Flytter du ut hele reiret og setter dette et halvmørkt sted, blir som regel hønen liggende. 

Verpekasser bør plasseres et lunt og litt mørkt sted. Dersom hønene ikke liker plasseringen din, vil de fort kunne legge eggene sine i et hjørne, eller en krok et annet sted... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...