4 innlegg i emnet

Hei, jeg har to silkehøns som ruger på 5 egg, om ca. 15 dager så klekkes eggene.:egg: Dette er første gang vi får kyllinger, og jeg har noen få spørsmål. Når kyllingene klekkes, skal jeg ta de vekk fra moren eller skal de få være sammen? Hvis de skal være sammen, så er jeg også redd for at de andre hønene skal hakke på de. Hvis jeg skal ta de vekk fra moren så tar jeg de inn og har de inne i noen uker, men jeg aner ikke hva som trengs...  Er det nødvendig med varmelampe når det er vår? Og i så fall hvilken varmelampe bør man ha?jeg får ca. 5 kyllinger. Hvilken mat bør de ha, og må de ha vitaminer også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Spennende med kyllinger!

Du trenger ikke ta kyllingene fra moren. Det er mindre jobb for deg når du har hønemor. Vi har hatt klukk høne og fått kyllinger i hønsehuset her et par ganger. Da satte vi opp en liten vegg i hønsehuset, slik at det ble et eget "rom" til hønemoren og kyllingene. Men hønene er virkelig individer! Den ene hønemoren vi hadde syntes det var helt fint å ha et eget "rom". Men en annen vi hadde, ble stresset og vi måtte ta bort denne veggen. Hun og kyllingene gikk da sammen med de andre hønene og det gikk helt fint! Moren var flink til å passe på ungene sine! Du får bare prøve deg frem! 

Det kan jo være lurt å ha en varmelampe, det fins forskjellige styrker. Vi har en infrarød varmelampe som man kan stille inn på enten 150 eller 75 watt. Denne er vi fornøyd med! Varmelamper kjøpes på felleskjøpet. 

Til kyllingene kan du knuse vanlig hønefor, gi dem gjerne en skive appelsin og du kan godt gi dem et most hardkokt egg. Du kan ha noen småsteiner i vannet, slik at kyllingene ikke drukner eller faller oppi vannet. 

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Appelsin??? Eg har lært at høns ikkje skal ha sitrusfrukter. Har eg lært feil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker ikke som om det er noe problem med appelsin...Oppdretteren vi fikk høner av, sa dette var bra..med tanke på c-vitamin. Vi har friske høner som har spist appelsin siden de var klekket..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå