Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er ny på forumet, ser det er en stund siden det er skrevet noe om fasaner. Jeg sitter på gjerdet og lurer på om jeg skal skaffe meg fasaner og/eller rapphøns. Jeg må bygge meg en innhegning til dem. Jeg har lest meg opp og vet sånn ca hva jeg trenger og hvordan. 

Plan: 

*Har en del av hagen med moreller, pæretrær, bringebær, rabarbra og epletrær. Området er ca 50*20/2 eller 50 kvadratmeter. Altså en trekant. 

*Underlaget er gress og det er rundt 25 trær og en samling bringebærbusker. 

- Jeg tenkte å legge hønsenetting rundt området og legge et nett over både området mellom eller over frukttrærne. 

- så skal jeg ordne med et tørt område, tenkte meg en liten platting på x antall kvm med ly for vind og regn. Men til dels åpent. 

- Vil bruke kalkunfor, usikker på hvor mye fasanene spiser og hvor mye dette vil koste.

- Nå er det Mai og jeg må bygge alt dette og anskaffe meg fasaner og/eller rapphøns.

 

Hva tenker dere om planen? Usikker på hvor mange fasaner jeg skal ha (jaktfasaner), men jeg tenker meg 6 hunner per hane. kanskje ta en rolig start? Bør jeg starte å bygge nå og få fuglene til sensommer/høst eller bygge i høst/vinter og få neste år? Litt lenge å vente isåfall, kan velte prosjektet. Vil helst oppleve klekking neste år. Målet er å avle fasaner.

Noen innspill? Trenger litt veileding her. Når jeg skal kjøpe osv. Takker for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei,

Høres ut som et godt fundert prosjekt dette. Til voksne fasaner kan du godt bruke hønsefor, det er rimeligere enn kalkunfor. Som startfor til kyllingene kan det være greit å bruke kalkunfor, det inneholder mere protein enn hønsefor. Både fasankyllinger og kyllinger av rapphøns har et mere proteinrikt kosthold enn hønsekyllinger.

Det kan være lurt å anskaffe fuglene i sommer/høst, da vil du kunne avle på de til våren. Området du har tilgjengelig har plass til flere enn du antyder, men seks hunner gir jo en god del egg. Jaktfasaner legger mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, admin skrev:

Hei,

Høres ut som et godt fundert prosjekt dette. Til voksne fasaner kan du godt bruke hønsefor, det er rimeligere enn kalkunfor. Som startfor til kyllingene kan det være greit å bruke kalkunfor, det inneholder mere protein enn hønsefor. Både fasankyllinger og kyllinger av rapphøns har et mere proteinrikt kosthold enn hønsekyllinger.

Det kan være lurt å anskaffe fuglene i sommer/høst, da vil du kunne avle på de til våren. Området du har tilgjengelig har plass til flere enn du antyder, men seks hunner gir jo en god del egg. Jaktfasaner legger mange.

Takk for svar, gode tips. Vet du hvordan det er å ha rapphøns og fasaner sammen? Og må jeg kjøpe fra ulike oppdrettere?, for eksempel burde jeg kjøpe en hann fra en annen oppdretter. Og så bytte fuglene ut etter hvert? med tanke på innavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha rapphøns og fasan sammen har jeg ikke hørt vært gjort. Vet ikke om det er en god ide. Det er stor forskjell i størrelsen på de. Når det gjelder innavl så kommer det an på hva slags fugler du får tak i. Det kan være fugler fra ulike stammer. Hør med oppdretteren hvor de kommer fra og om de er i slekt. 

Det du må tenke på er hvordan du gjør det når avlsesongen begynner. Rapphøns må settes i par i mindre volierer, ellers vil de ta livet av hverandre. Jaktfasaner har lett for å begynne med fjærhakking. Derfor bør de ha god plass og gjerne noe beplanting med busker sånn at de kan stikke seg litt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...