Gå til innhold

Vaktelkyllinger


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bestilt vaktelkyllinger og har noen spørsmål. Vi skal bygge et utendørs hus med uteplass til i løpet av helgen, men tenkte at de skal få bo en stund i et gnagerbur (80×50cm) en stund da jeg forstår det som om at de er veldig skjøre. Det å få vaktler har vi tenkt på lenge, men hadde i utgangspunktet tenkt å ha voksne så nå som det blir kyllinger ble det litt ekstra å tenke på. Har bestilt 8 stk jumbovaktler. Regner med de er ca en uke når de skal hentes.

1) angående vann: Siden de har lett for å drukne, lurer jeg på om drikkeflaske for småfugler er greit å ha? Har tenkt å ha en større vannautomat til dem når de blir større.

2) Mat: hva bør jeg fôre dem med første tiden? En spesiell fôrblanding for kyllinger som er å anbefale?

3)plassering av bur: Vi har tenkt å ha vaktlene ute, men bør vi ha dem inne til de er store nok? hvilken temperatur evt? Inne på badet? I den uisolerte vinterhagen? Verandaen? Inne om natten, ute om dagen?

4) Underlag: tenkte å legge avis i bunnen og trespon på toppen.  Er dette greit, eller er sand bedre? Evt andre forslag?

5) Uteburet: Går det greit med vanlig hønsenetting, eller er det bedre med små masker? Har lest litt ymse om at vaktler kan henge seg opp i de store maskene, men vet ikke om det evt gjelder de minste som vi uansett vil ha i et mindre kaninbur.

6)kjønnsbestemmelse: hvordan og når kan vi finne ut hva som er hva? Er det først når de er 6 uker gamle eller er det mulig å finne ut av det tidligere?

Setter umåtelig pris på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  1. Jo, det kan du bruke.
  2. Optimalt er det å bruke startfor til kalkunkyllinger, men du kan også bruke vanlig hønsefor kjørt i en foodprosessor for å finmale pelletsen noe. Eventuelt blande inn undulatfrø.
  3. Er kyllingene bare en uke gamle må det være ca 30-32 grader hos de en ukes tid ennå. Deretter kan temperaturen senkes ca 2-3 grader pr uke til de har fått full fjærdrakt. Voksne vaktler er sterke og skal være ute, de tåler kuldegrader og snø fint. Men unngå fukt hos de. Prøv å holde det tørt og trekkfritt.
  4. Best med sand.
  5. Hønsenetting blir for store masker. Bruk noe mere finmasket.
  6. Kjønnsbestemmelse leser du om her: http://www.prydfugler.no/artikler/oppdrett-av/114-kjonnsbestemmelse-av-eurovaktler.html
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, står mye forskjellig der ute så blir ganske forvirret. De fleste ser ut til å ha sand men så  leste jeg nettopp på en svensk side at man aldri måtte ha sand til kyllinger under fire uker men heller bruke håndkle fordi dw kunne spise seg ihjel. Kanskje det er noe med de svenske vaktlene😜 Noen formening om dette?

Har bestemt meg for å sette dem i kaninbur på badet et par-tre ukers tid for så å drive tilvenning ved hjelp av vinterhage og terrasse . Har store vinduer der hvor det kan bli ganske varmt når sola står på. Hvor varmt er for varmt, og hvor kaldt er for kaldt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som vil ha en mening om dette ja. Kunne vært artig å spurt vedkommende bak den svenske siden om vaktelkyllinger går på håndkle i naturen etter at de er klekt... Du kan godt bruke håndkle, de vil ikke ta skade av det, men jeg skjønner ikke poenget. Og det er rett og slett tøys at de kan spise seg ihjel på sand. Kyllingene vet nok forskjell på mat og sand. Men sand er fint for kråsen, fugler har ikke tenner, derfor bruker de sand og småstein i kråsen som maler i stykker maten.

Når de er en uke gamle trenger de ca 30 grader varme. Etter en ukes tid igjen må de ha minimum 18-20 grader, altså når de er 3 uker. Deretter begynner de å få en godt utviklet fjærdrakt, og tåler temperatursvingninger bedre. Det er viktig at det ikke blir for vamt også, la de gjerne ha mulighet til å trekke til et hjørne der det er kjøligere. Temperaturer over 30 grader kan nok føles ubehagelig når de er utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tipper håndkler er for de adelige vaktlene som ikke kan gå på annet enn den fineste lin. Jeg får våge å gå for sand først og siden trespon og sandbadekar.

Da har det dukket opp et spørsmål til. Skal som nevnt bygge et utendørs bur. Tenkte å ha tette tak og vegger med netting på langsiden og en "innedel". Blir ikke helt klok på dette med høyde. Hadde i utgangspunktet tenkt på å ha det slik at det et litt over bakken, 60-100cm høyde og ca 2kvm, men nå lurer jeg på om det burde vært type menneskehøyde slik at de kan flakse eller om dette ikke har noe for seg på kun 2 kvm? Er det en lavere høyde som kan være optimalt for denne størrelsen på bur? Leste en plass at det enten burde være 40 cm eller over 1,50 og da vil jeg heller gå for 1.50 om ikke det er en mellomting. Ønsker at fuglene skal trives så godt som fugler kan i bur om du skjønner. Har heller ikke bestemt meg for om de skal ha varmelampe om vinteren, men vil iallefall ha muligheten til det på innedelen og da bør det vel være litt høyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde på buret er viktig ja. Vaktler flyr nesten rett opp i stor fart når de blir skremt. Er taket litt for høyt oppe rekker de å få opp stor fart før de treffer det. Det kan føre til at de knekker nakken i møte med taket. Det bør derfor ikke være for høyt. Men det handler også om hva som er praktisk for deg. Skal du gå inn i buret de skal være i?

1,50 kan sikkert gå greit, men det bør ikke være høyere. Varmelampe skal de ikke ha når de er voksne, det gir bare dårligere helse. Sørg bare for at de har det trekkfritt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...