Chickgirl

nybegynner
Nybegynner trenger hjelp!

2 innlegg i emnet

Hei! Jeg trenger virkelig hjelp i og med at jeg nettopp har tatt over to høner! De skulle egentlig kvernes pga bonden ikke trengte dem lengre, men så bestemte jeg meg for å redde dem.

problemet er at jeg aldri har hatt høns før og eg livredd for å gjøre noe galt! Jeg har et lite hundehus som er inngjerdet, der jeg har plassert dem i og med at dette var helt uventet og absolutt ikke planlagt. 

Det hadde vert utrolig fint om jeg kunne få litt basic informasjon om høns osv..

Jeg er også redd for om de er syke, hvordan skal jeg se det og hva skal jeg gjøre? De har mistet utrolig mye fjær på undersiden og under vingene, er dette farlig?

tusen takk for svar !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trolig myter hønene dine, dette er naturlig, ca 1 gang per år. Da slutter de ofte å legge egg, noe som kan være grunnen til at han ønsket å avlive dem.

Ofte får de nye fjær relativt kjappt, og starter å legge egg igjen etter 1-2 mnd. 

Høns spiser alt man får i seg uten tenner, men du bør ikke gi dem avokado, som vist nok skal være giftig for dem. 
Kyllingkjøtt er heller ikke lov tror jeg, litt usikker på hvorfor, men tror dette kan føre til sykdom eller noe...

annet kjøtt(om det er kjøttdeig, eller skåret opp i mindre biter) og egg/eggeskall funker fint. I tillegg bør de få kraftfor, og tilgang på sand eller skjellsand(grov type) småstein eller skjellsand spises ned i kråsen (en slags magesekk før selve magesekken) og her kverner/tygger steinene maten før den går videre ned til magesekken.

Må også ha kontinuerlig tilgang på vannautomat eller vanndam/vannautomat eller bekk utendørs.

De trenger en trekkfri plass, og om du har rovdyr i nabolaget (også hunder) kan det være lurt å utføre tiltak for å forebygge at hønsene dine blir spist. Bør også ha en pinne de hopper opp på om natten og sover på. En ca 5 cm bred plankebit på tvers inne i hundehuset vil fungere fint.

Deretter er det bare å lese seg opp på høns, og ofte blir veien til etterhvert som du går... Ofte vil du se/høre på dem om de har det fint

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå