Gå til innhold
Tutta*

Nylig fått kyllinger for første gang

Recommended Posts

Hei😊 Jeg er ny her i forumet og har fått mine første kyllinger for en uke siden. Som det ofte blir når noe er nytt, så er jeg helt oppslukt av disse små, og tenker stort sett ikke på annet. Sitter i timesvis hver dag og bare koser og studerer de, og lærer å kjenne hver enkelt av de, da de alle er ulike på sitt vis. Kjøpte 5 faveroller (en døde) og 5 lys grå dverg kochin😃 3 av faverollene er 11 dager gamle, 1 er 18 dager. Dverg kochinene er 3 og 4 uker gamle.. Begynner nå og se noen forskjeller på de, og er veldig spent på kjønn. Skulle gjerne fått litt hjelp til å se det, men får ikke til å legge inn bilder. Jeg ønsker bare høner, og muligens 1 kochin-hane hvis det ikke blir for mye bråk. Spennende et dette iallefall, og tenker mye på hva jeg må gjøre med evt haner🙁 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Tutta* skrev:

Hei😊 Jeg er ny her i forumet og har fått mine første kyllinger for en uke siden. Som det ofte blir når noe er nytt, så er jeg helt oppslukt av disse små, og tenker stort sett ikke på annet. Sitter i timesvis hver dag og bare koser og studerer de, og lærer å kjenne hver enkelt av de, da de alle er ulike på sitt vis. Kjøpte 5 faveroller (en døde) og 5 lys grå dverg kochin😃 3 av faverollene er 11 dager gamle, 1 er 18 dager. Dverg kochinene er 3 og 4 uker gamle.. Begynner nå og se noen forskjeller på de, og er veldig spent på kjønn. Skulle gjerne fått litt hjelp til å se det, men får ikke til å legge inn bilder. Jeg ønsker bare høner, og muligens 1 kochin-hane hvis det ikke blir for mye bråk. Spennende et dette iallefall, og tenker mye på hva jeg må gjøre med evt haner🙁 

Der fikk jeg lagt inn ett bilde. Prøver på flere😊IMG_4639.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt å ta bilde av flere kyllinger samtidig, f.eks når de sitter på en vagle/pinne. gjerne samme raser på samme pinne, da er det lettere å sammenligne.

Ellers får hanene ofte kam og kjakelapper tidligere, og om det er noe rødfarge i kammen så er det trolig en hane (høner får først rød kanm når de begynner å legge egg)

Ofte vil haner bli litt større, og ofte mer frempå (først i matskåla, minst redde).

Det å skille høner og haner er en kust som må øves opp, spessielt på tidelig stadie er dette ofte krevende.

Min erfaring er at det er lettest å skille ved ca 3-4 uker (tar de tydligste hanene da), og ofte er det noen haner til som "gikk under radaren" ved første sortering etter 5-6 uker.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar😊 Kan se om jeg får tatt et fellesbilde. Hvis ikke må jeg nok smøre meg med tålmodighet. Men har lest at det skal være enkelt å se på vingene til faverollene veldig tidlig hva de er, da hanen er mørkere. Så etter det jeg kan se, ser det ut som det kanskje er bare en hane blandt de fire. Men da er jeg kanskje litt optimistisk?😄

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Er det laksefarget faverolles? Da er hønene lyse (i forskjellig grad) og hanene mye mørkere. Klekket noen slike for en del uker siden.

Tror den siste er høne i hvert fall, hvis den er Laksefarget Faverolles.

Skall jo være fremifrå kjøtt på de, så overskuddshaner er ikke noe vanskelig. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, HW. skrev:

Hei!

Er det laksefarget faverolles? Da er hønene lyse (i forskjellig grad) og hanene mye mørkere. Klekket noen slike for en del uker siden.

Tror den siste er høne i hvert fall, hvis den er Laksefarget Faverolles.

Skall jo være fremifrå kjøtt på de, så overskuddshaner er ikke noe vanskelig. :)

Ja, de er laksefarget. Kjempefin rase. Ja, for meg ser det ut som 3 av de er høner, da de er ganske lyse i fjæra, og en er mørkere. Men nå er 3 av de ei uke yngre enn den siste store der, så er vanskelig å si. Ja, kjøttet skal visstnok være veldig bra, men slakting og slikt frister ikke meg så veldig, men bør kanskje venne meg til det😳 Takk for svar😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå