Gå til innhold

Lang verpepause..?


Exentra

Anbefalte innlegg

Vi har fem høner nå, pluss fire kyllinger(som ikke er sammen med de andre enda).

Problemet mitt er tre av de, to Lohman og en Australorp. De nekter å verpe, IKKE snakk om så mye som ett egg.. Sånn har de vært nå siden mars/april.. Fra januar har de verpa lite, ett og annet egg i ny og ne(tilsvarene ca ett egg hver i uka eller denslags).. De myta i høst. Men nå er det altså helt stopp..
De bor i et lyst og trivelig hønsehus, fri tilgang på mat og ellers helt greie forhold. Er ute nå og da, men pga veldig mye rovdyr her, tør jeg ikke ha de ute når jeg ikke er her sjøl.

De to små er flinke, der kommer det ett egg fra hver daglig. De har hatt en liten pause i vinter/vår de også. Hele gjengen roa ned verpinga på nyåret og disse to begynte å verpe igjen etter et par mnd..

De tre som ikke verper er røde i kammen og alt tilsier at de burde verpe, men de gjør det ikke likevel. Finner heller ikke knuste egg eller eggeskall noen steder så de spiser ikke eggene. Har pr i dag ikke hane, det kommer med kyllingene som er på tur.. :)

Så hvor lenge er det vanlig at hønene tar fri? Syns liksom også det er så rart tidspunkt å ta fri på.. Eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Er hønsene gamle? Eldre høns legger færre egg enn de yngre.

Kan de ha fått utøy av ett eller annet slag?? Lus, midd elker klakbeinsmidd, vil kunne suge næring ut av hønen slik at de slutter å legge egg... 

Har de tilgang på kalk/sjellsand? (Slik at de får godt skall) 

ellers kan eggspising være et problem, og de kan også spise opp skallet, men du skulle nok sett ett eller annet spor etter kunste egg dersom dette var problemet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...