Gå til innhold

9 lykkelige høner


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny her og nybegynner med høns. Har 4 brune og 5 hvite fine høner. De er ca 6 mnd gamle. De har ett lite hønsehus ute, samt en stor luftehage som vi flytter etter behov. Det er veldig koselig med høner. For er kromat verp og litt oppbløtt brød og havregryn, mais fra boks og skrell fra eks gulerot og epler. De elsker kålrot. Plukker gress til de når de har spist rent i luftegården. De har alltid friskt vann. Jeg får 8 til 9 fine egg hver dag. Veldig godt skall og fine gule plommer. 

Jeg lurer på så mye, men for eksempel kan man stenge inn til maten på dagtid? Det er veldig mange småfugler som flyr inn og "stjeler" mat det. De har masse skygge under små trær der de er og selvsagt vann. Synes de er ganske kraftige nå hønene...så tenker at de kunne klare seg med maten de finner ute samt litt oppbløtt brød, havre, mais og skrell . 

Hilsen fra Mona

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei 
Jeg antar at hønene dine går fritt ute, og så lenge de har tilgang på skygge vann og en verpekasse ute, så er det ingen ting i veien for å stenge døren til hønsehuset på dagen.

Ville fugler kan ta med seg smitte og lus/lopper, og man bør i størst mulig grad forsøke å holde ville fugler og egne høner mest mulig adskilt.

Dersom hønene går i utegård, kan ville fugler holdes unna med et nett over luftegården.

Her får du tak i en del billige nett, beregnet på frukttrær, som gjør nytten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...