Gå til innhold
NTF

Åmot

Recommended Posts

Jeg bor da i Åmot (Modum). Jeg er ganske ny innenfor hønsehobby, men har hatt høner og ender i 4 år nå.

Det hele startet med at min søster skulle bo litt med oss en sommer, så hun tok med seg sine 3 ender hun var så glad i. Jeg syns det var litt rart at det gikk ann å bli glad i ender liksom, men syns det var veldig morro da. :)

Det blei jo sånn at endene ble igjen her på småbruket etter at min søster flyttet. Jeg hadde da blitt bitt av basillen og blitt glad i disse moskusendene..hehe

Plutselig så hadde vi forskjellige typer ender i hagen. hihi

Så det tok ikke så lang tid før vi ble nysgjerrig på høner da. Så vi kjøpte en hane og ei høne (orpington) av ett koselig par i Svelvik som driver oppdrett av mange flotte fugler.. Men vi fant jo fort ut at vi ville kanskje ha ett par høner til i den lille flokken, så vi kjøpte noen kyllinger. Men med vår flaks så fikk vi bare ei høne av 6 mulige, resten haner. jaja.. :D hanene fikk vi gitt bort og da satt vi igjen med 1 hane og 2 tupper.

Når hanen ble litt eldre begynte han å bli en liten hissigpropp. Ingen kunne nærme seg dem lengre uten at hanefar kom flaksene på deg. Siden vi har mye besøk av barn så fant vi ut at vi ikke kunne ha han her. Så etter dette har vi bare hatt 2 høner.

Vi har sett på mange forskjellige høneraser, men det er en rase som jeg har forelsket meg helt i, det er Brahma. Utrolig pene :smiley: Så nå har vi endelig bestemt oss og har nylig kjøpt oss 5 stk på 7 uker. Det skal bli 4 tupper og en hane. :smiley:

Så da har vi 5 Brahmaer og 2 orpington tupper.

Vi har også noen ender, men dem skal flytte nå til høsten da vi har bestemt oss for å kun ha høner :)

Er jo litt rart det også da, man blir jo veldig glad i endene sine :) Men dem skal flytte til en som driver med ender og har en flott andedam. Så trur dem kommer til å kose seg :) :)

Det er så koselig å ta med seg kaffekoppen ut å bare sitte å se på fuglene våre :) Det er en utrolig morsom og koslig hobby. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå