Gå til innhold

Rugeegg


Majaelise

Anbefalte innlegg

Jeg har mottatt postegg fra flere ulike steder. Disse kyllingene virker å ha en mye tyngre vei ut av egget. Av alle posteggene jeg har forsøkt å ruge, så er det mange kyllinger som bruker lang tid ut av egget, eventuelt aldri kommer seg ut. Det er altså ikke antallet befruktede egg som har vært problemet, men antallet fødte kyllinger. De er også vanskeligere å fostre opp, muligens kan det sees i sammenheng med den tunge veien ut av skallet? Én gang fikk jeg eggene dagen etter de ble sendt, og fikk et veldig bra klekkeresultat. Allikevel var ikke disse like kjappe ut av skallet som hjemmekyllingene mine.

Når jeg bruker egne egg, så er det et lite tidsrom (få timer) hvor langt på vei de fleste klekker. Og det går så fort fra jeg ser et hull til kyllingen er ute. Det er først med hjemmeegg jeg har opplevd denne "popcorneffekten" jeg har skjønt man kan oppleve da man ruger ut vaktler. 

Selvsagt ingen overraskelse at det går bedre med hjemmeegg, men jeg tenkte at det gjerne var at eggene aldri utviklet seg til kyllinger som var problemet, ikke at de ble vanskeligere å klekke.

Hvilke erfaringer har dere med postegg vs. hjemmeegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...