Gå til innhold

Helt ny eier av vaktler


Besom

Anbefalte innlegg

Hei! Takk for innpass i gruppa :) Har noen spørsmål jeg hittil ikke har kunnet finne svar på. Har arvet 5 høner og 2 haner eurovaktel, og aner ikke hvor gamle de er. Da vi hentet de hadde de bodd i to pallekarmer med nettinglokk, og hadde tydelig hakket på hverandre. Den ene hanen skilte jeg fra de andre umiddelbart, like før jeg slaktet han. De har vært oppbevart adskilt i større bur noen uker mens vi har gjort klart hønsehuset på gården, og nå har de kanskje 6-8 kvadratmeter, god høyde og tørt høy mm. De sluttet å verpe for 2 uker siden, og kom inn i det nye hønsehuset for 5 dager siden. Jeg har lampe som jeg setter på i tillegg til dagslys om morgenen, og slokker for dem i 20-tiden på kvelden. Lurer på en hel masse, starter med følgende;

-hvilke tegn viser de på mistrivsel? Når jeg er inne hos de hender det at de løper etter hverandre (stort sett hønene faktisk) og "dytter" hverandre med nebbet. De kvitrer og virker til å ha det bra ellers, men sitter gjerne i hjørnene eller bak høyballer og andre ting jeg har satt inn der.

-hvor varmt bør de ha det?

-bygger ute-gard til de nå, har luke slik at jeg kan åpne før jobb og lukke på ettermiddagen. Er de nå litt "i sjokk" over at de har stått ute i liten plass lenge, og nå kun er inne? Virker litt apatiske...

-har jeg for få høner i forhold til haner, lønner det seg å ha kun 1 hane?

-er det noen sykdommer eller annet jeg bør være obs på siden jeg ikke har hatt de fra starten av? Noen av de har fortsatt "flekker" i fjæra etter sårene de hadde da vi hentet de. 

Tips for aktivisering/innredning eller noe de liker ekstra godt mottas med takk! :duck:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Eurovaktler trenger ikke stor plass, men det er lurt å ha litt greiner med foreks granbar, høyballer og lignende hos de til skjulesteder. Det gjør også at de finner seg bedre til rette. Det er normalt at de jager hverandre litt av og til.

Vær ikke bekymret for at det blir for kaldt hos de. De skal ikke ha noe ekstra varme ut over temperaturen ute. Dette er hardføre fugler, som fint tåler den norske vinteren. 

Det kan sikkert ta litt tid før de venner seg til større og ny uteplass. De føler seg nok usikre den første tiden.

5-6 høner på en hane høres greit ut. Men har du to haner kunne du kanskje hatt et par ekstra høner til. Vaktelhanene er veldig harde mot hunnene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...