Gå til innhold
Hobby-høns

Hoste/surkling og hovent øye hos høne

Recommended Posts

Skaffet meg min første gjeng med dvergsilke-høns i sommer og synes dette er kjempe kjekt 😊 Er veldig ny på dette og kan ikke alt om typiske sykdommer hos fjærfe. I dag oppdaget jeg at en av hønene har et hovent og igjen-klistret øye, surkling og hosting fra luftveiene. Dette var ikke til stede senest i går. Det luktet også litt av henne. Har isolert henne og desinfisert matdispensere, vanndispensere, etc. Det er ellers ryddig og renslig i hønsehuset og gården deres 😊 Kom også på at de jeg kjøpte dyrene fra hadde opplevd noe lignende med en av sine haner tidligere i år, men jeg klarer ikke å komme i kontakt med de nå for å undersøke 😕 Noen som har noen gode råd eller innsikt i hva dette kan være? Har lest litt om ILT og lignende og syntes det var noen likhetstrekk med det Mattilsynet kaller mild ILT 😕

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, får ikke håpe det er ILT den har fått! Jeg hadde det en gang på mine nemlig...etter og ha kjøpt ei ny høne som viste seg og ha smitten.... Men du har ikke fått noen nye høner i det siste? Jeg tror smitten kommer mest med nye høner/haner. Et par år etter blei den ene hanen min syk, var hes og ikke i form, jeg fryktet det verste og tok kontakt med Mattilsynet igjen som kom for og ta blodprøve. Men det var nesten umulig og få ut noe blod da hanen ikke hadde spist og drukket noe særlig på noen dager...Så de sa jeg skulle holde den for seg selv og se om det gikk over igjen av seg selv, evt ta kontakt igjen hvis den blei verre/ikke bra, siden jeg ikke hadde kjøpt noen nye høner det siste året heller, og heldigvis kviknet den til ikke lenge etter, så det var ikke ILT denne gangen heldigvis! For den høna som hadde det blei ikke bedre, den spiste og drakk litt men surklet og virket syk. Så kom Mattilsynet, og så blei det oppstyr...:( Du burde høre med Mattilsynet syns jeg, når den har slike symptomer, ikke for og skremme altså, men det er utrolig dumt hvis det skulle være ILT den har og det ikke blir avdekket. Sånt er veldig smittsomt, og hvis du en gang selger kyllinger f eks, med smitten i hus, så blir det kjøper som også får et problem, og så sprer det seg videre.  Silker ruger jo ofte, og man kan jo ikke beholde alle kyllingene, så da er det viktig og vite at fuglene er helt friske før man evt selger. Det var derfor jeg kontaktet Mattilsynet igjen, fordi jeg ville ikke være i tvil om kyllingene jeg kom til og selge var helt friske eller ikke, da jeg selger endel kyllinger. Lykke til! Det skader jo ikke og høre med Mattilsynet iallefall, evt høre med dem om det har vært noe utbrudd av ILT der du kjøpte hønene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for nyttig svar! 😊 Da skal jeg skal ta kontakt med Mattilsynet på mandag uansett hvordan dette utvikler seg gjennom helgen ut ifra det du beskriver. Som jeg forstår er det svært viktig å begrense videre spredning av denne smitten, og da har vel vi alle et kollektivt ansvar. Så får håpe på det beste, men får undersøke for det verste.. 🙈

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

bilde