Gå til innhold

Recommended Posts

Er det noen som har peiling på hvordan man ser forskjell på silkehøns-kyllingene, om de er høne eller hane? Tenker mest utseendemessig. Har 8-9 uker gamle kyllinger. Hanene vil vel yppe seg mot hverandre, men kan ikke si jeg ser noen tendenser til det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være veldig vanskelig og se kjønn sikkert på silker før de er 8-12 uker gamle, selv om man noen ganger kan se det tidligere. Hanekyllingene har mer bar hud over nebbet enn hønekyllingene etterhvert, og mer bakoversveis enn hønene som får fyldigere topp. Jeg har selv silke og har gått og sett på kyllinger i ukesvis og lurt på hvem som er hva ;)

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig bilde av de to rakkerne, men er fremdeles usikker på kjønn på disse. Den brune som står litt bak er også veldig mye mindre, så da er vel den dverg silke? Og den hvite «vanlig»? 

De går sammen med 1DK hane og 3DK høns klekket samtidig, og det virker som om silkene holder seg litt unna... kan det da være to haner siden DK hanen er blitt sjef?

D64A2069-1974-4F3D-91BB-6D05FAC6F8E5.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 13.10.2017 at 18.44, silkehans skrev:

Det kan være veldig vanskelig og se kjønn sikkert på silker før de er 8-12 uker gamle, selv om man noen ganger kan se det tidligere. Hanekyllingene har mer bar hud over nebbet enn hønekyllingene etterhvert, og mer bakoversveis enn hønene som får fyldigere topp. Jeg har selv silke og har gått og sett på kyllinger i ukesvis og lurt på hvem som er hva ;)

Får vel bare vente å se om det kommer no kykkeliky eller egg:dans::duck:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...litt vanskelig og si siden jeg ikke ser dem forfra, men for meg ser det faktisk ut som at begge to er høner..?  Høner er mer forsiktige av seg, så det kan være derfor de holder seg litt lavt i terrenget :) Hvor gamle er de nå? Hvis du ser dem forfra og de har en topp som står litt ut på sidene, ikke bare en sleik bakover, med lange fjær i nakken, så er det høner. De var fine da, den hvite ligner veldig på Snøhvit her :wub:

• Upvote 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, hvit høne og brun hane! Har den brune mer bar hud over nebbet er det garantert hane, men ser den har litt hakelapper også, så tror ikke det er så mye tvil....;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå