Gå til innhold

Valg av hane


mÆsjØl

Anbefalte innlegg

Har en blandingsflokk med forskjellige tunge raser med en wyandotte hane. Jeg skal bytte ut denne og har ruget fram noen brahmakyllinger som nå er nesten 3 måner. Av de er det 4 som er haner. Må etterhvert bynne å slakte noen av disse for vill bare ha 1 hane. Lurer på hvordan jeg bør velge og hva jeg skal se etter for å få den beste hanen.
Enda er det ikke noen stor forskjell i adferd og ingen har bynt å yppe, men regner med de vill prøve seg på den gamle hanen etterhvert når de blir større. 
Hva er deres erfaringer og meninger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har ikke alverdens erfaring her, men om du har 4 stykker uten forskjellig adferd/lynne og disse går sammen, ville jeg tatt vare på den som fremstår å være høyest i rang av dem, han er sterkest/størst/tøffest.

Eller kan du jo legge til grunn å beholde den fineste, eller den tammeste?

Valget her avhenger vel av hvilke egenskaper du er på jakt etter.

Min erfaring er også at unge haner som går sammen med en større/eldre hane kan ha en del endret adferd sammenlignet med om de går alene eller i flokken uten Alfahanen. jeg ville derfor vurdert å ta ut hanene i en egen liten flokk, eller tatt ut gamlefar for å se hvilken oppførsel som du videre får se. 

3 måneder er videre relativt unge haner,  jeg ville nok ventet litt til før jeg tok det endelige valget tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vill helst ha den snilleste og tammeste hanen siden det ofte er unger i hønsehuset.

Tenkte egentlig ikke å vente så mye lenger før jeg skal bynne å slakte, men det er kanskje dumt med tanke på at de enda ikke har fått vise hva de er gode for. Får prøve å ta ut voksenhanen når de blir litt større for å se hvordan de oppfører seg. Burde jeg bare slakte den gamle hanen da tru eller vente til den nye hanen er kjønnsmoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok enkelt og greit tatt vare på den du har mest kontakt med og virker roligst når det er folk til stede.

ellers kan du se på utvikling hvem som har best genetisk sjangse for og bli stor og frisk (men ikkje noe sikkert temperament)

fra en avlers perspektiv ville eg godt for en som er høy ( langbent), kraftig, godt utviklet i fjærdrakt og med rødlig men liten kam. Brahma skal ha en middels til liten kam, ertekam - som vil si 3 rekker/rader men små erter på.

Brahma er en naturlig rolig og tillitsfull rase, men her hjelper godt med godbiter og sosialisering under oppveksten for og roe dei enda meir og prege dei på folk. 

 

Masse Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) det er en som er mye mer tam enn di andre. Den er også mer utviklet i fjærdrakt og kam og er litt større. Så da er det bestemt, denne får bli :) Fantastiske disse brahmaene! De vokser utrolig fort også så rolige og tillitsfulle. Veide den største hanen og den var nesten 1,8 kg allerede og er nesten like høy som di voksne hønene! Utrolig morsom rase :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...