Gå til innhold

Vaktel hold - uteplass , bur , frittgående etc


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Hei , har drevet og sett en del på forumet her, mye flott info, men har ett par Spm. 

 

Jeg bor i byen , men har en inngjerdet bakgård med litt div drivhus etc . Gjerdene er rundt om 1.80m høye , kan jeg lage ett bur til dem med mulighet for og bare la dem gå fritt ute på dagtid, gjerne med mulighet for og gå inn i drivhuset og gjødsle litt for meg, samt spise noe insekter etc uten at de flyr over og stikker av ? 

Ser også at det er litt varierende info ang hvor mye lyd de lager , er det sånn de vil holde naboene våkne? 

 

tenker og kjøpe noe ute garasje mini bod fra Biltema, jula etc og bygge noen etasjer , gjerne isolere mtp lyd, plexiglass i taket for naturlig lys, samt sette inn gjerne en eller to Infrarøde pærer (varmelampe) etc vet at det ikke er nødvendig men har stor tro på høy trivelsels faktor og at de skal vær frittgående og ha ett fint og friskt liv. 

 

tenker og bruke både egg samt slakte etterhvert også, er det noen som har erfaring med og spise delvis rugte egg?  Det er noe som heter Balut - det er en Phillipinsk delikatesse som er en såkalt superfood, proppfulle i næring samt enklere viss man har egg allergi og mot all formodning skulle reagere på vaktel egg også - Google , YouTube etc for mer info ang Balut, dette er primært på ande egg, men prinsippet er det samme.

 

Ble masse spørsmål men lurer på om noen forer med økologisk for ? Har hørt om de har en variant Øko hønefor på Felleskjøpet , men lurer på om noen lager / mixer sitt eget for - eller gjerne delvis feks forer på hampfrø etc ? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei, jeg får svare på noe av spørsmålene, så får eventuelt andre supplere. 

Vaktler krever liten plass, og 1.80 m høyde er for høyt til at de vil fly over gjerdet (sannsynligvis). Om du ikke har rovdyr eller katter som kan ta vaktlene kan de sikkert gå fritt på området dersom det er gjerdet inn. Dersom du ikke har planter du er redd for i drivhuset så er det lurt å la de få tilgang der. De liker å ta sandbad...

Hannen kan være litt høylydt på våren. Men om naboene ikke har soveromsvinduet sitt like ved er det ikke så ille. Varmelampe til vaktlene høyner ikke trivselsfaktoren. Det beste for de er det som er naturlig. 

Ellers er jo vaktler veldig trivelige fugler, blir lett håndtamme. Legger masse egg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar , Varmelampe (infrarød) lampe øker mitokondrien effektiviteten i alle levende skapninger via foto akseptor celler i huden , øyet etc som bidrar og produsere ATP cellulær energi, så de kan ha stor nytte av det, men det er som du sier Naturlig er best.

 Men når det er sagt, så her i Norge er vi ikke velsignet med for mange solskinnsdager. 

 

Igjen , takk for at du tok tid ut av dagen for å svar meg :-) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ser at svaret kommer veeeeeldig sent... og håper ting har gått bra hos deg.

 

Jeg ville ikke satset på at de holder seg inne for gjerde på 1.8m 

Vaktler flakser gjerne opp med høy hastighet vis de blir skremt og knekker nakken i bur med mellom høyt tak. Jeg hadde 2m på det høyeste og de flakset opp til den høyden vis de ønsket/ble skremt. Men har enda tilgode at noen har knekt halsen av den grunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...