Gå til innhold

Ola har lagt egg....Hvis Kari er en Gasse....kan ho da være kjønnsmoden?


Plutseliggåsemor

Anbefalte innlegg

Hjelp!!

Har masse spørsmål? Noe uforberedt fant jeg egg i gåsehuset, nå i januar...

Ola (smålensgås) og Kari (grågås) har oppført seg litt underlig den siste tiden og jeg skjønner plutselig hvorfor. Ola har altså lagt 2 egg. 

•spørsmål 1: Er det noe jeg må tenke på for at ho skal ha det bra? Ho virker sliten og litt daff....men det er vel en påkjenning å bære frem/legge egg, eller? 

•spørsmål 2: Kari virker også sliten og daff....men ho er grågås og kan vel umulig legge egg når ho er 8 mnd?? Hva kan grunnen til at ho er slapp og sliten være??

•spørsmål 3: Hvis Kari (grågås) er en gasse....kan «han» da være kjønnsmoden 8 mnd gammel? 

 

Ola har vært litt mer pøblete og «latet» som om ho har vært redd for oss...

Kari har vært skikkelig hissig en stund...nå virker ho fortvila og usikker...men har roet seg noe.. Hva er normal adferd for en gås og hva er normal adferd for en gasse....når «vennen» er drektig (heter det det?) og legger egg??

Skal jeg ta eggene....kan vel ikke være befruktet av Kari og kan vel ikke ligge og råtne??

Kan de fortsatt gå ute?? Noe spesielt jeg må passe på??

 

Stakkars mine 2 små❤️

Kan noen svare meg??

Blir veldig glad for svar og råd🙃

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...