Gå til innhold

Klekking under varmelampe?


Kyllingtess

Anbefalte innlegg

avem

Riktig fukt og temperatur er viktig. Sjansen for at det blir kyllinger av dette er ikke veldig stor, men greier dere å sørge for tilnærmet passende fukt og temperatur for eggene kan det jo bli noe av det. Varmelampen vil gi tørr luft, det kan føre til for stort tap av fukt inne i egget, sånn at kimen/fosteret tørker inn/ ikke utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du kan se utviklingen tidligere. Her er et bilde fra dag 6. På Prydfugler.no ligger en artikkel som viser utviklingen dag for dag. Du kan begynne å vende de etter et par dager i maskinen, eller dagen etter du la de inn. Jo, du kan lyse de, men vær forsiktig med å lyse lenge om du bruker en egglyser med varm pære.

 

foster.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2018 at 10.42, Kyllingtess skrev:

Men vet ikke når høna la dem.

kan jeg lyse på de og se om jeg ser noe?

og når starter man og vende de inne i maskinen?

Alder på egget har ikke noe å si på når det klekker. Et 10 dager gammelt egg, og et 1 dag gammelt eg vil klekke samtidig dersom de legges inn i maskinen likt, men ofte får du dårligere klekkprosent på eldre egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser overskriften ruger du under varmelampe i tillegg til i rugemaskin. Dette kan i teorien sikkert gå ann, men hvordan holder du fuktnivået jevnt og  høyt nok under en varmelampe?

Er det noen andre her som har positiv erfaring med slik ruging?

Spennende å se om du får det til under lampen, men jeg tipper klekkprosenten i allefall blir bedre med eggene i maskinen:-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ut som de skal, mener jeg. :) 

Hvordan ser de andre ut da?

Fint å se etter slike blodkar (de røde trådene) senere med, når egginneholdet ikke synes. F. eks. at en ser litt av noen blodkar ved luftlommen. Da er alt ok, regner jeg med.

De som er helt blanke ville jeg kastet nå. Hvis du er usikker, behold litt til. Er det farga skall, er det noen ganger vanskelig å se noe som helst. Men pussig nok også litt vanskelig å se av de Faverolles-egg som jeg har i maskina nå, selv om de er lyserosa.:huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

nå er det sånn at jeg har testa litt forskjellig, har 6 egg i en boks under varmelampe, og 5 egg i maskin. Ingen av de i maskin ser jeg noen blodårer, mens de i boksen utvikler seg veldig. Det jeg tenker mest på er dette med fukten, det er ikke mest med fukt under ei varmelampe. Og når det ikke har skjedd noe med de eggene i klekkemaskinen da har jeg ikke helt trua der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til dag 9 med å lyse de i maskina.

De under varmelampen er det virkelig imponerende om du får til, tror rugeegg i utgangspunktet er skjøre saker...

Om du sliter med for lav fukt ville jeg vurdert å legge noe fuktig ved eggene, og prøve å kapsle det inne med en ubrennbarboks eller noe som holder på fukten men som ikke antennes av varmelampa

Tilførsel av fuktig klut eller lignende, vil senke temperaturen når vannet fra kluten skal fordampe til lufta. På den andre siden vil en boks/skål over eggene begrense varmetapet, noe som kan føre til at de blir varmere for eggene...

Slik jeg har oppfattet saken er fuktig luft lettere enn tørr luft (dampen går opp) og du må derfor dekke til eggene om du vil hindre dem å bli uttørket. For lav fukt under rugeprosessen kan medføre at kyllingene ikke klarer å klekke... Oppdater oss gjerne videre med status/bilder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

rugemaskinen står på 36.9 grader.

Er jo forskjellige typer rugemaskiner, som skal ha forskjellige temp, har jeg skjønt, men min står på 37,5 i tråd med bruksanvisningen. Er det mulig at din maskins litt lave temp. er grunn til at eggene utvikles senere? Har du dobbeltsjekka temp måleren med en annen måler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilderesultat for lysing av egg

Dette bildet viser en del stadier eggene kan komme til, fant ikke forklaringen, men jeg tar det litt på hukommelse/skjønn her.

1 tror jeg er ubefruktet egg etter 9 dager.
2 tror jeg er befruktet egg etter 9 dager
3 eller 4 tror jeg er tidlig død eller feil utvikling.
5 er egget lyst rett før klekking, her har kyllingen brutt nebbet gjennom hinnen og inn i luftlommen, dersom du ser dette vil eggene ogte klekke innen 24t, man kan også i mange tilfeller høre kyllingene begynne å pipe inne i egget.

Den siste skissen viser størrelsen på luftlommen etter hhv. 1,7,14, og 19 dager, er luftlommen større enn dette, må du øke fukten, og er den mindre en dette må du redusere fukten.

Slik jeg tolker den sorte skyggen kan dette være fosteret, men det kan også være en 2 med innslag av 3 eller 4 (sett på bildet over).

Den eneste løsningen her er vel å fortsette å ruge, og se om de utvikler seg. Tror det er svært vanskelig å få til under en lampe, men desto mere gøy dersom det faktisk skulle gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.2.2018 at 9.25, Odden skrev:

Vet du hvor lenge strømmen var borte?

En del rugemarskiner har funskjoner som slår av varmen inntil 60 minutter hver dag for å lufte eggene, tror derfor det er verre med for høy temp sammenlignet med for lav temp, men 23 grader er jo ca. 14 graders temperaturfall...

Er 4 dager igjen, også veide jeg eggene nå, det skiller på det meste 3 g, har det noe å si om det lever eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...