Gå til innhold

Rugemaskin for første gang


Anbefalte innlegg

Hei gutt på 15 som skal prøve å ruge ut noen kyllinger. Jeg fikk en rugemaskin(kinesisk 36) til jul, har nå kjøpt noen rugeegg I tillegg skal jeg prøve noen av mine egne egg. Jeg har hørt at det kan være mye tull med kinesiske rugemaskiner, men det er vel ikke umulig å få grei klekke prosent med den? Jeg har noen spørsmål.

Hva bør luft fuktigheten være?

Gjør det noe hvis temperaturen styrer litt unna 37.5 grader iblant?

Gjør det noe hvis luft fuktigheten er for lav/høy inimellom? 

Hva er ting jeg bør vite? 

Setter veldig pris på svar!

Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Så spennende! Det går sikkert an og få kyllinger i den du har kjøpt også, men det kan vel være at ting går i stykker/ikke virker som de skal....i forhold til en kvalitetsmaskin. Det følger ikke med bruksanvisning altså, ang.temp/fukt og sånn? Fuktighet under ruging bør ligge på ca 40% ( håper noen retter meg hvis dette er feil..), og under klekking på 70-80%. Det skal ikke ha noe og si at fuktigheten varierer litt. Man kan lyse gjennom eggene og følge med på om luftlomma er stor/liten, og justere fuktigheten etter det, dette har jeg ikke drevet med selv da jeg synes det er litt mye styr....Ang temp.temperatursvigninger tror jeg ikke jeg er den rette til og svare på det, men tror det er viktig at den holder seg mest mulig stabil. Ellers kan du jo søke på ruging her på fuglepraten og se om du finner mer info ang ruging  :)

Lykke til ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...