Gå til innhold

Anbefalte innlegg

avem

Heisan,

Eggene bør oppbevares litt kjølig, det gir bedre holdbarhet. Det optimale er i et rom med ca 12-14 grader. Nå er ikke det så enkelt i Thailand med dagstemperatur på ca 30-35 grader og nattetemperatur som en god norsk sommerdag. :) Derfor bør du vurdere å oppbevare de i kjøleskapet. 

Hvor i Thailand bor du? Jeg er relativt godt kjent rundt omkring, både i nord og sør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, admin skrev:

Heisan,

Eggene bør oppbevares litt kjølig, det gir bedre holdbarhet. Det optimale er i et rom med ca 12-14 grader. Nå er ikke det så enkelt i Thailand med dagstemperatur på ca 30-35 grader og nattetemperatur som en god norsk sommerdag. :) Derfor bør du vurdere å oppbevare de i kjøleskapet. 

Hvor i Thailand bor du? Jeg er relativt godt kjent rundt omkring, både i nord og sør.

 

Svarer en gang til jeg er ikke sikker på om jeg fikk sendt det andre svaret.takk for svaret foresten.jeg bor i nord Khon kean her er det varmt nå 4o++ i skyggen om dagene nå så ingen problem og opdevare egga i kjøleskapet.hva er den idielle temp og luft fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, i Isan ja. Det er vel generelt det varmeste området i Thailand. :) Mener du ideell fukt og temp under ruging? For hønseegg er det vanligvis 37,7 grader, litt etter hvilken type rugemaskin du bruker,  og fukt på ca 40-45% der fukten økes litt de siste dagene før klekking. I Thailand er luftfuktigheten høy, derfor er det ikke sikkert du trenger å bruke ekstra fukt før de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 13.4.2018 at 15.47, admin skrev:

Ok, i Isan ja. Det er vel generelt det varmeste området i Thailand. :) Mener du ideell fukt og temp under ruging? For hønseegg er det vanligvis 37,7 grader, litt etter hvilken type rugemaskin du bruker,  og fukt på ca 40-45% der fukten økes litt de siste dagene før klekking. I Thailand er luftfuktigheten høy, derfor er det ikke sikkert du trenger å bruke ekstra fukt før de siste dagene.

Hei igjend etter det jeg kan see så er det noen livatte kyllinger i 10 av 15 egg så dette ser låvanes ut :) etter det jeg leser her på forumet så skal man holde seg langt vekk fra maskinen jeg kjøpte,men funker helt topp spør du meg.stabil på temp ok fukt. Maskinen er JN fra cina.men det jeg lurer på nå er når jeg skal skru av vendinga av egga.den skal vel ikke være på under klekking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2018 at 17.54, Høne far i Thailand skrev:

Hei igjend etter det jeg kan see så er det noen livatte kyllinger i 10 av 15 egg så dette ser låvanes ut :) etter det jeg leser her på forumet så skal man holde seg langt vekk fra maskinen jeg kjøpte,men funker helt topp spør du meg.stabil på temp ok fukt. Maskinen er JN fra cina.men det jeg lurer på nå er når jeg skal skru av vendinga av egga.den skal vel ikke være på under klekking

Det høres bra ut. Jo, eggene trengs ikke å vendes de siste dagene. Vendingen av eggene er først og fremst for å unngå at hinnen på innsiden av egget fester seg til skallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2018 at 22.36, Høne far i Thailand skrev:

1000 takk for svatet blir spendend dette jeg skal opdatere deg hvordan det går

Dette gikk rett til Helvete stoppet vendingen 2 dager før men alt har gått galt åpnet noen egg i dag på dag 23 en var det liv i men de andre fult utvåkste men ingen klekket seg ut lurer på når jeg stopper den automatiske vendinga.at jeg tar ut den vende motoren og legger egga flatt???? Håper på svar jeg er et stort ? I dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, admin skrev:

Den automatiske vendingen av eggene kan stoppes et par dager før eggene skal klekkes. Vanskelig å si hva som har gått galt her. Men vanligvis er det enten feil temperatur eller feil fukt i rugemaskina.

Okey.etter displayet så alt helt fint ut.så man trenger ikke og ta vekk venderen og legge egga på bunnen av maskinen.for jeg tenker at når ei høne ruger ligger egga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å ta ut venderen og legge eggene i bunnen av maskinen når de skal klekkes, men det har ikke noe betydning for resultatet. Det blir bedre for kyllingene å komme seg ut av egget og bevege seg i maskina når venderen er tatt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.5.2018 at 5.02, HW. skrev:

... Er det mulig at den høye luftfuktigheten og temperaturen i Thailand gjør det vanskelig å lykkes?

Kansje jeg har ikke peiling.men kyllingene var fult utvåkste,men hadde ikke kommet seg ut så det ut som.men denne gangen tar jeg ut venderen de siste dagene.hva bør fuktigheten være de siste døgna??nå har jeg maskinen  på 37.7 grader og fukt på 42-43%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 10.5.2018 at 15.03, admin skrev:

Den automatiske vendingen av eggene kan stoppes et par dager før eggene skal klekkes. Vanskelig å si hva som har gått galt her. Men vanligvis er det enten feil temperatur eller feil fukt i rugemaskina.

Hei igjend nå har jeg kjørt to ganger med maskinen men ingen kyllinger så nå er 3 runde i gang har to ekstra termometere nå og det viser seg at maskinen viser 4 grader feil håper dette.er feilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.6.2018 at 17.23, Høne far i Thailand skrev:

Hei igjend nå har jeg kjørt to ganger med maskinen men ingen kyllinger så nå er 3 runde i gang har to ekstra termometere nå og det viser seg at maskinen viser 4 grader feil håper dette.er feilen

Det var mye. Men da er det godt håp om et bedre resultat neste gang. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Den 11.7.2018 at 1.40, admin skrev:

Det høres bra ut. 🙂 Lurt å kontrollmåle temperaturen. 

Hei er lenge siden jeg har vært her på forumet,men har fått til klekking nå.min maskin er for 15 egg.jeg tenkte jeg bare kjøper meg en boks og setter hjernen på toppen putta 54 egg oppi og snudde de selv og fikk 41 kyllinger.helt topp synes jeg og noen kostet 22 kr :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...