Gå til innhold
Rypa

Vaktel som ruger

Recommended Posts

Jeg har lest her inne at det skjer av og til. 

Nå har høna ruget i tre dager. Får henne ikke av eggene. Jeg håper hun klarer det. De andre vaktlene får gå ute i utegården. Hun har lekehytta i fred. En varmelampe er montert. Det er fremdeles få varmegrader om natta på østlandet. Vurderer å kjøpe et overvåknings kamera så jeg ikke trenger å forstyrre mer en nødvendig. Jeg fikk vaktlene i oktober så jeg er rimelig fersk på dette. Krysser fingre for at dette går bra. Har en kochin høne som jeg prøver å få klukk som reserveløsning. Har lagt 6 golfballer i verpekassa hennes. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende. Ta gjerne bilder og legg inn her. Ikke så vanlig at domestiserte vaktler legger seg til å ruge. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har hun ligget i 9 dager. Det er så gøy. Jeg blir helt hønemor selv. Web camer er montert. Nå har vi vårt eget sakte tv hjemme. 

Silkehøna har også lagt seg klukk og backupp hvis alt skjærer seg. Hun ruger på tre egne egg og 6 golfballer. 🤣

Dk høna gidder ikke ruge og nyter friheten i hagen. Vi hadde en tredje høne også men hun sa plutselig kykkelyky i vinter og ble hane. En strek i planene for vi bor i byen. Hønsehuset ble lydisolert i en fei. Jeg holder på å lage hønsegård men tørr ikke snekre mens vaktelhøna ruger så her får hønene herje i det fri en drøy uke til. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jammen klekkes det egg i dag. 🐣

Har sett 4 små så langt. Fire egg var døde. Tre igjen som jeg ikke vet noe om. Venter i spenning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Rypa skrev:

Jammen klekkes det egg i dag. 🐣

Har sett 4 små så langt. Fire egg var døde. Tre igjen som jeg ikke vet noe om. Venter i spenning

A162B934-51AA-4EB7-B0BC-878F0C609300.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! Det var artig. 😮 Hvordan gikk det med de tre siste? Kyllingene hun klekte blir sannsynligvis gode rugere og, dersom det ble noen hunner av de da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, admin skrev:

Flott! Det var artig. 😮 Hvordan gikk det med de tre siste? Kyllingene hun klekte blir sannsynligvis gode rugere og, dersom det ble noen hunner av de da.

6 til sammen. Dyktig mamma. 

Fant en tilsynelatende død utenfor buret da jeg sto opp i dag tidlig. Den hadde rotet seg ut gjennom et mikroskopisk hull. Den var kald og urørlig. Holdt den under varmelampa i 5 min og plutselig peip den. Nå er den i full sving. Har tettet hullet. Mamma vaktel viser dem hva de skal spise. Melormer har gått ned på høy kant. Dette er så gøy. 

Må reise vekk noen dager. Nå er de overlatt til seg selv. Gruer meg. Heldigvis har de en mamma. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå