Gå til innhold

Vaktel som ruger


Rypa

Anbefalte innlegg

Jeg har lest her inne at det skjer av og til. 

Nå har høna ruget i tre dager. Får henne ikke av eggene. Jeg håper hun klarer det. De andre vaktlene får gå ute i utegården. Hun har lekehytta i fred. En varmelampe er montert. Det er fremdeles få varmegrader om natta på østlandet. Vurderer å kjøpe et overvåknings kamera så jeg ikke trenger å forstyrre mer en nødvendig. Jeg fikk vaktlene i oktober så jeg er rimelig fersk på dette. Krysser fingre for at dette går bra. Har en kochin høne som jeg prøver å få klukk som reserveløsning. Har lagt 6 golfballer i verpekassa hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

 

Nå har hun ligget i 9 dager. Det er så gøy. Jeg blir helt hønemor selv. Web camer er montert. Nå har vi vårt eget sakte tv hjemme. 

Silkehøna har også lagt seg klukk og backupp hvis alt skjærer seg. Hun ruger på tre egne egg og 6 golfballer. 🤣

Dk høna gidder ikke ruge og nyter friheten i hagen. Vi hadde en tredje høne også men hun sa plutselig kykkelyky i vinter og ble hane. En strek i planene for vi bor i byen. Hønsehuset ble lydisolert i en fei. Jeg holder på å lage hønsegård men tørr ikke snekre mens vaktelhøna ruger så her får hønene herje i det fri en drøy uke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
11 timer siden, admin skrev:

Flott! Det var artig. 😮 Hvordan gikk det med de tre siste? Kyllingene hun klekte blir sannsynligvis gode rugere og, dersom det ble noen hunner av de da.

6 til sammen. Dyktig mamma. 

Fant en tilsynelatende død utenfor buret da jeg sto opp i dag tidlig. Den hadde rotet seg ut gjennom et mikroskopisk hull. Den var kald og urørlig. Holdt den under varmelampa i 5 min og plutselig peip den. Nå er den i full sving. Har tettet hullet. Mamma vaktel viser dem hva de skal spise. Melormer har gått ned på høy kant. Dette er så gøy. 

Må reise vekk noen dager. Nå er de overlatt til seg selv. Gruer meg. Heldigvis har de en mamma. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nei nå tror jeg dattera har lagt seg klukk. Har ligget på 15 egg i tre dager. Moren døde dessverre. Hun fikk bumblefott og vi oppererte. Foten begynte å bli bra men antibiotikaen ble for sterk. Jeg tror hun døde av diare. Ikke lett å få kyndig vetrenærhjelp og finne riktige doseringer. Jeg har lært mye av dette. 

Men stor glede er det at neste generasjon vil ligge på egg. Jeg håper dette går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg måtte stå opp i natt. Det er ikke sommer lenger og det styrtregner. Varmelampa måtte monteres. Tok ikke lang tid før første kylling kom frem. På en time kom det hele 7 stykker. Det er fullt under høna. Hører det klikker inne i de andre eggene. Ikke lenge før det spretter ut flere. Tror ungene mine puttet noen egg under høna på rugedag 2. Håper hun ligger løpet ut. 

749A9D3A-FBC6-41EA-8341-19717D7A30BD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.9.2018 at 10.15, admin skrev:

Hvordan går det med de? Ja, fukt er ikke bra for nyklekte kyllinger, spesielt så små som vaktelkyllinger.

Jeg måtte flytte dem inn. Jeg skulle reise bort en uke og kunne ikke vente lenger. Det var fire egg som lå igjen. Jeg har en bekjent som hadde egg på gang i en rugemaskin. Det ble min løsning. Og jammen kom det ikke en liten til ut mens jeg var borte. Den er nå gjennforent med mor som ikke hadde noe imot å få en ekstra unge. 8 små tasser piler rundt og sover under mor. 

53F1CA9E-B5AA-4258-999F-FD67C911FC99.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...