Gå til innhold
KK89

Hjelp.. Due-egg!

Recommended Posts

Hei alle sammen🙂

Min samboer kom hjem med et due-egg i går til dattera vår på 7 år.. De hadde funnet det på no materialer på jobb. De har hatt masse duer flygende rundt der. Vi la det fort under varmelampe (måler ca 37.6 grader nå) i en boks med halm.. Vi vet absolutt ikke hva vi driver med her nå og vil gjerne ha tips til hva vi kan gjøre for at egget skal klare seg. Vi gjennomlyste det i dag og det er blodårer og en liten klump på 4 mm som bevegde på seg. Vender vi egget hver dag? Veter det? Leste kjapt på nett i går for å prøve å tilegne meg noe som helst info. Har sprutet litt vann og vendt det 1 gang i dag. Håper noen kan hjelpe oss litt 🙂 Også lurer jeg på hva i all verden vi gjør om det på magisk vis skulle klekke! Dette er jo veldig spennende.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette prosjektet bør dere skrinlegge. Det er mulig dere får egget til å klekke, men å holde liv i en dueunge er noe helt annet enn en hønsekylling. Dueungen får en spesiell melk som duemor gulper opp til ungen den første tiden. Det finnes tørrfor av dette i handelen som en blander med vann, og gis til dueungen mange ganger i døgnet med syringe/sprøyte uten nål rett i nebbet. Uten noe kompetanse på dette vil dessverre ungen dø for dere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsåvidt enig. Har drevet tålig stort med duer tidligere, og mistet en forelder til hønsehauken, da klarer ikke den som er igjen oppgaven aleine. Jeg ville forhørt meg litt rundt i nabolaget eller der omkring, dersom noen har duer som ligger på egg, så kan det være en treffer på noen som kan hjelpe, og dere kan plassere egget hos ei rugende  due. Helst noen med brevene, da de er best på å føre andre dueunger, ofte også brukt på raseduer med for små nebb til å fre egne unger. Hvor bor dere ca?

Er ikke lett å få en unge til å forstå at dere bør avslutte, nå som dere har startet.

Sjansene er veldig små, men med ei plastsprøyte og rett for  kan det gå 1:1000 ganger 😏

Men det blir ikke enkelt.  Kjøp heller et due par, og få en artig hobby og opplevelse med De. Duer legger 2 egg før de ruger de frem. Mener det tar 18-21 dager

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå