Gå til innhold

Hva er egentlig et rugeegg?


Anbefalte innlegg

Hei.

Er ny på forumet, og ny med fjærfe. Men har forberedt hønsehold lenge, (har i halvannet år lest, og drømt,og lest enda mer igjen)

og begynte i år med å bestille rugeegg i posten. De to første sendingene gikk greit, syntes selv at det var fine egg, for meg så de riktige ut. Fra forskjellige selgere,forresten.

Men bestilte fra ett tredje sted, kalkunegg.

Og der fikk jeg egg som jeg mente og trodde ikke kvalifiserte som rugeegg. 

De varierte voldsomt i størrelse, så jeg veide alle. Og de varierte fra 56 til 112 gram...

Jeg trodde bronsjekalkun skulle ligge rundt 70/80 gram?

Det er bare 5 (av 16) som holder den vekten. 

De største har også dobbel plomme.

Jeg klaget til selger, for jeg mener at dette kvalifiserer da ikke til rugeegg, men er det jeg som er helt på jordet? 

Selger sier at det er helt normalt, de ruger alle slags egg, og alle gir kyllinger... De skjønner ikke hvorfor jeg klager. 

 Så, kan noen forklare hva et rugeegg egentlig er,  er det bare et hvilket som helst befruktet egg? 

Hva skjer når man ruger små egg, og kan det gå bra med dobbeltplommede? Jeg klarte ikke å bare kaste de,så de ble lagt i ruger'n alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Skjønner godt at du klaget, ville lurt litt selv. :) Kvalitet og pris er også ofte i forhold til hverandre. Håper du får svar fra de med mer erfaring. 

Når jeg plukker ruge-egg (for meg selv, har ikke solgt noen, for er usikker på kvaliteten) skriver jeg på dato og vekt + rase/farge med en gang. det er også viktig att de oppbevares i riktig temperatur, litt svalt, og "vendes" hver dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var ikke de dyreste kalkuneggene på markedet...

Hvordan de har blitt håndtert før sending, vet jeg jo ikke noe om, men håper det har vært skånsomt 🙄

Men jeg skjønner ikke hvordan man kan sende dobbeltplommede egg, og kalle de rugeegg, og attpåtil si at det alltid går bra å ruge de ut. Påstanden til selger var at det ble bare én kylling...

Den logiske sansen min skurrer... For om dét var tilfelle, at kun én av 2 plommer er befruktet, så må da resten av innholdet bli rimelig råttent etter et par uker i nesten 38 grader?? Og to kyllinger får vel dårlig plass, og hvordan er det med gassutvekslingen? Innbiller meg (uten at jeg vet om det stemmer), at det kanskje blir oksygen mangel inni ett egg med to? 

Og blir det små og svake kyllinger som kommer ut av små egg, eller vil de gjøre som selger sier, ta igjen veksten etter kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten mulighet for at egg med to plommer blir klekt. Det har vært noen få tilfeller, men mest sannsynlig så blir det ikke noe av et egg med to plommer. Det var stor variasjon i vekt på eggene ja. Det høres normalt ut med vekt på egg fra bronsjekalkun på ca 70/80 gram. Er eggene ekstra små vil det sannsynligvis bli en kalkun litt liten av vekst av de. Som du påpeker bør en unngå å bruke de til rugeegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...