Gå til innhold

Forskjellig alder på egg, hjelp!


TSA

Anbefalte innlegg

Jeg har ei høne som ligger på egg. Hun lå først en uke (eller 6 dager) på egg vi trodde var ubefruktet, så vi fjernet dem å la inn 6 nye rugeegg som vi kjøpte. Det viser seg nå på dag 12 (på de nye egga) at vi mest sansynlig, på mystisk vis, har glemt å fjerne et av eggene som vi trodde var ubefruktet! Og det ser ut til at det kan være kylling i det likevel! Da skal det klekkes om et par dager i tilfelle.

Samtidig har vi da 4-5 befruktede egg som er på dag 12 ca.. hva i alle dager gjør jeg nå? Jeg har ikke tilgang på rugemaskin, ingen av de andre hønene er klukk og jeg er helt fersk i dette faget..!

Skal jeg i tilfelle ta kyllingen fra høna og inn på kjøkkenet? Høna adopterer vel ikke den tilbake når de nye egga har klekket når det er såpass mange dager mellom dem? (5-7 dager, litt usikker..)

blir jeg nødt til å kjøpe rugemaskin, og vil da høna i tilfelle adoptere disse kyllingene når hun evt har en kylling på 5-6 dager fra før? Det er eg DK høne om det har noe å si..

Håper noen har tips til meg! 🤔 Jeg får grå hår og nesten magesår over dette.. 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
43 minutter siden, TSA skrev:

Jeg har ei høne som ligger på egg. Hun lå først en uke (eller 6 dager) på egg vi trodde var ubefruktet, så vi fjernet dem å la inn 6 nye rugeegg som vi kjøpte. Det viser seg nå på dag 12 (på de nye egga) at vi mest sansynlig, på mystisk vis, har glemt å fjerne et av eggene som vi trodde var ubefruktet! Og det ser ut til at det kan være kylling i det likevel! Da skal det klekkes om et par dager i tilfelle.

Samtidig har vi da 4-5 befruktede egg som er på dag 12 ca.. hva i alle dager gjør jeg nå? Jeg har ikke tilgang på rugemaskin, ingen av de andre hønene er klukk og jeg er helt fersk i dette faget..!

Skal jeg i tilfelle ta kyllingen fra høna og inn på kjøkkenet? Høna adopterer vel ikke den tilbake når de nye egga har klekket når det er såpass mange dager mellom dem? (5-7 dager, litt usikker..)

blir jeg nødt til å kjøpe rugemaskin, og vil da høna i tilfelle adoptere disse kyllingene når hun evt har en kylling på 5-6 dager fra før? Det er eg DK høne om det har noe å si..

Håper noen har tips til meg! 🤔 Jeg får grå hår og nesten magesår over dette.. 😢

Hei! Sikkert noen som kan mere om høne enn meg, men fjørfe har vel litt til felles trodde jeg.

Hadde en haug med duer tidligere, og erfaringen med de var at de som regel lå på eggene minst en uke etter at det første hadde klekket. De legger bare 2 egg av gangen. Virket som om at de håpte i det lengste, men når ungen hadde vokst 1 uke, så blei det jo litt størrelse, og da røyk egget. Så jeg tror du egentlig bare kan kjøpe hårfarge og zomac for plagene dine, så ordner høna sitt.

Hadde høna vært helt nazi på antall dager, så skulle gi jo hevet ut de nye eggene uansett, da de var ferskere enn hennes.

Igjen ref. Duer. Jeg brukte ofte ammere på egg jeg ville ha frem, og da kunne jeg bytte ut eggene så mye som 14 dager inn i rugingen. De hadde da ligget på plast egg disse 14 dagene, bare sånn for at ingen skal tro jeg var så slem å fjernet eggene 4-5 dager før klekking ☺ så selv etter 14 dager ruging, aksepterte de 18 nye dager.

Håper å tror at ei høne er like medgjørlig for din skyld☺ Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig situasjon da! Høna går ofte av eggene etter et par dager når det har kommet en kylling eller to...så her har det skjedd at kyllinger på vei ut har dødd fordi høna har gått av eggene da disse klekte flere dager etter de første som klekte. Så hun vil ikke bli liggende i en uke til for og ruge på resten av eggene. Hvis hun ikke er i spesielt rugetranse da...Jeg tror nesten jeg hadde fjernet det egget som vil komme til og klekke så lenge før de andre, siden du ikke har rugemaskin. Ellers må du velge mellom en kylling eller seks.... Jeg hadde iallefall ikke tatt sjansen på at hun bare ruget videre på de seks andre eggene hvis du ikke vet om hun pleier og være flink til og ligge lenge. Men hvorfor tror du det er befruktet forresten, har du lyst igjennom det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...