Gå til innhold

Ruging indisk løpeand


Alfoloni

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 6 indiske løpeender, hvorav 1 andrik...type hyper viril😣

Han går av ryggen på ei, og rett over på neste som ligger klar og venter. 3 stykk ( varierer hvem) får hver dag, favoritten får ikke stort fred, men glemmer han henne mer enn 30 minutter, så kommer hu og forlanger litt hygge.

Jeg låner en rugemaskin og venter smått til helgen, men redd jeg har vært for aktiv på fukten, men det vil vise seg.

Når jeg hadde tatt de ruge eggene jeg trengte, lot jeg de få prøve seg litt med å beholde noen egg selv, i det minste for at de på et tidspunkt ville ta en pause i leggingen. Det rare er at 2 av og til 3 la egg samme plass. Så det blei brått nærmere 40 egg i et hjørne.

Så. For 1 uke siden, 12 dager etter at jeg hadde tatt mitt, forsvant 2 ender inn i huset og laget et skikkelig rede til eggene ( var ikke voldsomt fint i starten) delte redet i 2, og fordelte eggene. Sprøtt synes jeg. 2 dager senere går ei 3. And inn og bygger rede ved siden av de 2 eksisterende. Og jo Da, eggene blei fordelt, så alle 3 har ca like mange.

De 3 kom sammen til oss, rømte på elven i 3 uker, og favoritten til andrikken er tydelig lederen i denne gjengen med damer. Og det var ho som startet med å bli inne på egg, så fulgte de 2 venninnene med og hjelper til. De bytter også hvilket rede de ligger på.

Dette kan da ikke være annet enn rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det var litt av en historie ja. Men det er ikke uvanlig at ender, samt høns også legger egg i samme reir. Det spesielle er at de deler eggene jevnt mellom seg. 😊 Ofte er det sånn at de er ute etter å samle flest mulig under seg selv. Blir det for mange egg under ei and vil det hele tiden være noen som blir liggende uten varme, resultatet blir at mange av fostrene dør på et eller annet tidspunkt. Derfor er det viktig å ta unna egg dersom anda ikke greier å dekke de alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...