Gå til innhold
ELNB

Hvilken vaktel skal jeg velge?

Recommended Posts

Hei! 

Jeg er ny på forumet, og jeg har prøvd å lese litt igjennom noen tråder for å få svar på det jeg lurer på, men jeg opplever at gamle lenker ikke fører noen steder lenger. 😅
Vi tenker på å skaffe oss vaktler, og jeg aner ikke hvilken type som passer meg best. Ganske ny på fugl, med unntak av det jeg lærte om fugl på generelt grunnlag da jeg jobbet i dyrebutikk, men jeg er ikke opptatt av å få fugler som blir håndtamme. Ønsker vaktler for egg, men aller mest for kjøtt, uten at jeg trenger de største rasene av den grunn. Jeg er av typen som liker det så nært naturlig som mulig, så jeg er nysgjerrig på disse "ville" typene som de blir kalt her. 

Hvilke "ville" typer finnes det? 
Fordeler/ulemper med "ville" kontra domestiserte? 
Vil de, hvis de kommer seg ut av hegnet, komme tilbake dersom de vet det vanker mat?
Finnes det noen typer som har mer sannsynlighet for å ruge eggene sine, og er det noe jeg kan gjøre for å legge til rette for at dette skal skje? 

Tusen takk på forhånd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, velkommen. 🙂

Det finnes mange typer vaktler, men bare et par typer som er aktuell for kjøttproduksjon, og som blir håndtamme. Det er eurovaktel, en domestisert utgave av den ville japanske vaktelen og den europeiske vaktelen som det er noen få av i norsk natur, og Bobwhite-vaktel. Mye kunne vært skrevet om japansk vaktel kontra europeisk vaktel, men kort sagt så dreier det seg mye om samme fugl. Opprinnelsen er nok den japanske vaktelen, som mange som også har den domestiserte eurovaktelen kaller sin for. Litt feilaktig etter min mening.

De "ville" typene legger mange færre egg, akkurat som andre ville fugler. De blir heller ikke særlig tamme. Bobwhite-vaktel er litt større enn eurovaktel, men legger heller ikke så mye egg som eurovaktel. Den er også å finne som en vill art med mange underarter. Den er heller ikke like tam som eurovaktel.

Det blir en veldig lang liste å nevne alle typer ville vaktler, det er bare noen få som er i oppdrett her til lands. De mest populære er kalifornisk toppvaktel, kinesisk dvergvaktel, skjellvaktel og gambels vaktel.

Eurovaktel er en artig og trivelig fugl, den blir lett veldig tam, er aktiv og livlig. De legger masse egg, men du kan ikke regne med at de ruger eggene selv. Av og til er noen så heldige at de får til dette,  noe som er beskrevet i en annen tråd her. Kommer de seg ut av innhegningen kan det være mulig å få de tilbake, men dette er små fugler som lett får til å stikke seg bort i terrenget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå