Gå til innhold
tittigulle

Hva trenger nyklekte jaktfasankyllinger?

Recommended Posts

fasanegga har begynt å klekke😍. foreløbi  er det 3 søte små.. men jeg har aldri hatt fasan før og egga var ikke planlagt.

tenkte å bruke et slikt ørkenråttebur med varmelampe over.. men hvor varmt skal de ha det? vil de ha et lite krypin i buret?

hva spiser de? jeg har  fjør til hønsa mine er det bra nok?

er det andre ting jeg bør tenke på?

tips og råd er hjertelig velkommen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan behandle de omtrent som med hønsekyllinger. Nyklekte skal ha ca 35 grader den første uka, deretter senke temperaturen et par-tre grader.

De trenger ikke noe eget krypinn. De spiser hønsefor/kyllingfor. Pass på at det ikke er for store pellets om det er hønsefor du har, kjør det litt i en mixter.

Etter hvert som de blir noe større kan det tenkes de begynner å hakke på hverandre, kyllinger av jaktfasan kan gjøre det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det hønseforet jeg har heter  fjør kromat egg tror jeg....

tusen takk for svar forresten.. skulle ønske(viss det ikke er her alt da?) en slik D.I.Y standar fra egg til voksen på de forskjellige rasene..

men et lite annet problem her.. rugemaskinen min. den er gammel som bare det.. slet først med å få gjevn temperatur..men det stabiliserte seg etterhvert.. men nå sliter jeg med å holde oppe fuktigeta..fuktighetsmålerten (kjøpt av deg forresten)  viser ikke mere en 35 %.. tidligere i ruginga så har den holdt 40% er det noe jeg kan gjøre for å få hevet fuktigheta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det kunne sikkert vært greit med en slik standard, men ofte dukker det opp ulike problemstillinger i hvert tilfelle. Det viktigste er å lære trinn for trinn, og søke etter hjelp og info om en er usikker. En ting til jeg glemte å nevne, det er gjerne en fordel å ha hønsekyllinger sammen med nyklekte fasankyllinger, de er raskere til å finne mat selv. Fasankyllingene tar etter hva hønsekyllingene gjør. Har du mulighet til å skaffe deg melorm så er det veldig bra tilleggsfor til fasankyllinger, det er proteinrikt.

Legg en svamp eller noe annet som du fukter i rugemaskinen. Da vil du få opp fukta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Melorm kan de få allerede etter en ukes tid. Kanskje før også. Levende fôr trigger de veldig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå