Gå til innhold

Høna gikk av eggene rett før klekk!


Hønehilde

Anbefalte innlegg

I går kom jeg hjem fra ferie kl 16.00. Da satt høna på vaglen.. litt senere sjekket jeg igjen. Hun satt da ved siden av eggene som jeg hørte det pep i..( ingen hull) I går var det dag 23. samboer trodde jeg lå på eggene da han la seg i går kveld men lurer på om hun kan ha sittet ved siden av eggene da også.. i rugekassen.

i dag satt hun ved siden av de igjen.  Har forsøkt å legge de under henne flere ganger. Hun lå klukk i over en uke før jeg skaffet befruktede egg til henne. 

Nå tok jeg de ut og la under varmelampe og sprayet med lunket vann. ( har ikke rugemaskin) de kjentes kalde ut da jeg tok de ut.

 

er det noe håp? 

 

Hilsen nybegynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jo, håp er det. Med varmen vi har i været for tiden har de kanskje tålt at hønemor ikke har varmet eggene. Temperaturen der eggene ligger bør nok være tilnærmet 36-37 grader med tanke på grei klekking av eggene om det fremdeles er liv i de. Men tiden begynner å renne ut om de ikke begynner å hakke seg ut nå som det er dag 24. Du kunne jo prøvd å åpne et egg for å se. De skal egentlig være fullt utviklet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren når eggene ligger åpent i tørrere miljø enn normalt, er at kyllingene kan få problemer med å komme seg ut av eggene. Derfor kan det kanskje hjelpe å spraye litt med lunkent vann. Du kan jo også vurdere å hjelpe de ut av eggeskallene dersom de ser ut som de sitter fast, eller ikke greier å komme seg ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to andre kom ut av eggene ved hjelp i år kveld. De så helt fine ut men døde nettopp.😢de lå det meste og sov. Og fikk ikke vann/ Mat pga jeg trodde men skulle vente med det til de var på beina. Temperaturen prøvde vi å holde på 36/37. Men den kom ned i 33 en gang (etter klekk) og opp i 38 noen ganger.

 

Kan dette ha gjort at de døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.7.2018 at 0.16, Hønehilde skrev:

Den ene døde på vei ut. Innvollene var ute. Hva kommer det av? Frykter at de to andre også har det samme😢

Litt vanskelig å si, men kan være et resultat feil temperatur den siste tiden av rugingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.7.2018 at 12.27, Hønehilde skrev:

De to andre kom ut av eggene ved hjelp i år kveld. De så helt fine ut men døde nettopp.😢de lå det meste og sov. Og fikk ikke vann/ Mat pga jeg trodde men skulle vente med det til de var på beina. Temperaturen prøvde vi å holde på 36/37. Men den kom ned i 33 en gang (etter klekk) og opp i 38 noen ganger.

 

Kan dette ha gjort at de døde?

Ja, det kan være forklaringen. Det er veldig uvanlig med sånne problemer der eggene er naturruget hele perioden ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...