Gå til innhold
torilo

Oppbevaring av rugeegg

Recommended Posts

Leste noen gamle innlegg om oppbevaring av rugeegg. Der sto det at oppbevaring i kjøleskap ikke var å anbefale. Jeg hadde 10 egg (indiske løpeender) som var oppbevart i kjøleskapet i eggekartong ca 1 uke. De var hverken blitt dusjet eller snudd. Forsto at det var liten sjans for vellykket resultat med en slik oppbevaring av eggene i forkant. Valgte allikevel å gjøre et forsøk. Nå har de ligget i maskina (Brinsea Maxi II EX) i 23 dager. Har lyst dem 3 ganger, siste gang i dag, og ser tydelig liv i alle. Har noen andre opplevd liknende etter å ha oppbevart eggene på denne måten? Kan den oppbevaringa medføre problemer med klekking når alt ser ut til å ha fungert bra så langt?

Er nå spent på om alle overlever og klekkes. Har litt dårlig erfaring fra tidligere. Da har jeg fått tilsendt egg i posten og det har vært lav klekke%. De har dødd inne i eggene rett før klekking. Da har jeg fulgt råd og hatt høyere luftfuktighet enn det som står i bruksanvisninga til rugemaskina. Denne gangen har jeg brukt egg fra egne ender og fulgt bruksanvisninga "til punkt og prikke". Blir spennende om 5 dager nå.

Til orientering så kommer jeg til å få ender til overs hvis alle klekker. Noen som er interessert i å kjøpe? Jeg har 7 stk fra før. Målet er å ha maks 10-12 stk så jeg får 5-7 stk til overs som jeg er interessert i å selge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå