Gå til innhold

Flere høner dør fort


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har i det siste hatt to dødsfall i hønseflokken vår. Det har skjedd skremmende nær hverandre. Det var bare en uke ca mellom dødsfallene. Det var først en dverg kochin høne som døde. Hun var ca 3 år gammel, så var det vår sultan hane. Han var ikke et år en gang. De hadde samme symptomer begge to. Det skjedde ekstremt fort. De veiet plutselig ingenting nærmest og sov mye. Hvis jeg prøvde å gi dem mat spiste de mye, så jeg trodde dette ville gå over. Men så bare en dag eller to etter at jeg oppdaget at de var lette og sov så mye, døde de. Jeg synes dette var veldig ekkelt og har prøvd å lese meg opp på hva det kan være. Jeg blir jo bekymret om bare flere og flere høner dør. Er det noen som skjønner hva dette er, og er det noe jeg kan medisinere hønseflokken min med?

Håper på raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det er vanskelig å gi en diagnose over nettet, en veterinær kunne gitt et mere sikkert svar. Men dette høres litt klassisk ut. Ofte har dette sammenheng med innvollsorm. Du bør derfor gi de behandling mot innvollsorm. Det er to alternativer, resept fra veterinær på Panacur eller lignende medisin, forøvrig veldig kostbart og fåes kun i større forpakninger. Det andre alternativet er naturpreparater som kiselgur(DE-pulver), blandes i foret, eller Ropa B blandet i for eller vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...