Gå til innhold

Nybegynner


Anneev

Anbefalte innlegg

hei! 

Vi skal skaffe oss høner til våren, tenker 4-6 stykker. 
Skal ha dem for kos, og egg. Kjøttet spiller ingen rolle. 
Vi har tre gutter på 2-8 år, som kommer til å ha mye med hønene å gjøre. 
Hvilke rase anbefaler dere for en barnefamilie som vil ha tamme høns, som tåler en norsk vinter greit, og er fine førstegangs høns. 
Hittil har vi sett på Wyandott, DK og Brahma. Usikker på om vi skal gå for liten rase eller stor, vi tenkt en stor var mer robust med tanke på ungene, helt til jeg leste noe om kraftige vingeslag, som kunne bli litt skumle for de minste barna! :) 

Alle innspill og tips blir jeg veldig takknemmelig for. 
Er wyandotter lette å temme? 
Lurt å få de som unge kyllinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei

Jeg har ikke så mye erfaring med Wyandotte eller bramha, men dverg kochin er en rase som ofte er lett å få tamme.  Har selv hatt et par DK, og ofte er det disse som ender opp med å bli favoritthøna til barna. Når det gjelder egg, legger ofte disse kanskje noen færre egg og mindre egg enn mange andre raser.

Ofte vil utvalget variere etter hvor du bor, og jeg tror dette vil være mer utslagsgivende på hva du havner opp med, enn på egenskaper hos rasene. DK skal ikke være så vanskelig å få tak i tror jeg,  men de andre rasene kan være vanskeligere å få tak i på våren. Et annet alternativ kan være å kjøpe blandingshøns, da vil barna kunne se forskjell på de forskjellige hønene, men da er det noe mer usikkert hva du får av egenskaper med på kjøpet. 

Om du ønsker å få de tamme, vil jeg anbefale deg å kjøpe de som små, og bruke mye tid på å håndtere dem fra starten av. Det er forskjell på lynne mellom rasene, men jevnlig håndtering er også en viktig faktor slik jeg ser det. 

Et alternativ kan være å kjøpe flere kyllinger av forskjellige typer. dersom du går for dette vil jeg anbefale å kjøpe raser som i voksen alder er ca like store. dette fordi at de minste ikke skal bli "undertrykt" av de største. Her er det også mye variasjoner mellom de forskjellige rasene. Kyllinger bør også være ca like store dersom de skal gå sammen, nettopp av samme grunn.

Håper dette gir deg en litt bedre pekepin på hva du vil ha. Lykke til med hønseholdet til våren :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her har vi egentlig store raser, med en Brahmahane som barnas favoritt. Han er utrolig snill, sitter på fanget, blir bæret rundt mm. Var litt forskjell på personlighetene i kullet, så klart. Bare denne som er blitt så tam, men kommer nok av innsatsen.

Men så hjalp jeg en venninne med å ruge ut noen D.K. egg, og nå har vi en D.K. hane her også som favoritt. Veldig kosete og snill. :) Han klarer seg fint blant store høner og en islandshane. (De store hanene er på en annen avdeling... ) Men har inntrykk av at når en koser/temmer små kyllinger og mater de fra hånden, så vil det dukke opp noen som er mer sosiale med mennesker enn andre uansett, i tillegg til at rasevalg påvirker.

Så er jo lydene ganske forskjellige også, mye avhengig av rase/størrelse, i hvert fall har jeg observert det her. Islandshanene her har vært skarpe, skrikete tenorer, mens Wyandottene er behagelige barytoner og Brahmaene høres mer ut som ugle. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...