Gå til innhold

Reveskabb/ kalkbein???


Tuppelura i Røyken

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt fortalt at jeg må få sjekket hundene mine for skabb, etter at høna mi Vera nesten ble revemat i forrige uke. Dette fordi reveskabb og kalkbein kom av samme skabbmidden.Vera har bodd inne sammen med oss og hundene etter nærkontakten med reven. Kan noen fortelle meg om dette stemmer. ???

Jeg har sett høner med stygge kalkbein, men hvordan behandles dette? Kan det forebygges? Det har forhåpentligvis ikke noe å si om de går i kalkholdig skjellsand fra tid til annen, eller....? ??? ??? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg fik for nylig et par dyr forærende,- de havde kalkben >:)!!

Billedet nedenfor er af den værst angrebne. Da hønen også havde hængende hale blev den aflivet.

De andre behandlede jeg med svovlblomme rørt op med madolie. Meget effektivt, men stinker forfærdeligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt fortalt at jeg må få sjekket hundene mine for skabb, etter at høna mi Vera nesten ble revemat i forrige uke. Dette fordi reveskabb og kalkbein kom av samme skabbmidden.Vera har bodd inne sammen med oss og hundene etter nærkontakten med reven. Kan noen fortelle meg om dette stemmer. ???

Jeg har sett høner med stygge kalkbein, men hvordan behandles dette? Kan det forebygges? Det har forhåpentligvis ikke noe å si om de går i kalkholdig skjellsand fra tid til annen, eller....? ??? ??? ???

Tror du er blitt villedet nå. Midden som forårsaker reveskabb heter Sarcoptes scabei. Midden som gir kalkbein, ikke bland sammen med kalk og skjellsand, heter Cnemidocoptes mutans og angriper fugler i familien hønsefugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sray kalkbein m/flurspray,det dreper midden.

Smør deretter med vaselin.Funker greit,og det er en rimelig behandlingsmåte.

Fikk reveskabb på mine hunder,di klødde veldig,særlig rundt ørene.

To dråper i nakken hos vet.gjentok etter 3 uker,og da ble di kvitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke bare å dyppe beina i parafin Andreas. Husk at midden har laget avleiringer med kalk som ligger både over og under skjellene på beina, alt etter hvor hardt angrepet dyret er. Kalkbelegget må altså gnues/vaskes vekk. Bruk lunkent vann med masse grønnsåpe i, vask beina ved å gnu nedover føttene, ikke oppover, det på grunn av at skjellene på beina da kan bli skadet, det vil sikkert gjøre vondt for fuglen og. Du vil se at belegget etter hvert forsvinner, etter at beinene er vasket i grønnsåpevann kan du gå over med lampeolje/parafin.

Til slutt smører du inn beina i vaselin for å hindre middene i å krype inn under skjellene på beina. Gjenta gjerne denne behandlingen to-tre dager, alt etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke bare å dyppe beina i parafin Andreas. Husk at midden har laget avleiringer med kalk som ligger både over og under skjellene på beina, alt etter hvor hardt angrepet dyret er. Kalkbelegget må altså gnues/vaskes vekk. Bruk lunkent vann med masse grønnsåpe i, vask beina ved å gnu nedover føttene, ikke oppover, det på grunn av at skjellene på beina da kan bli skadet, det vil sikkert gjøre vondt for fuglen og. Du vil se at belegget etter hvert forsvinner, etter at beinene er vasket i grønnsåpevann kan du gå over med lampeolje/parafin.

Til slutt smører du inn beina i vaselin for å hindre middene i å krype inn under skjellene på beina. Gjenta gjerne denne behandlingen to-tre dager, alt etter behov.

de har alltid tatt allt hos meg !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluespray fåes i dagligvaren,eller der du kjøper for.

Går greit med vanlig Radar fluspray.

Jeg bruker Radar også mot hønselus.

Holder di i beina,da slipper di vingene ned,og en god dursj i gompen og under vingene.

Gjentar etter ca en uke,så er det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke noe problem! Den blir like fin som den har vært før den fikk kalkbeinsmidd. :)

Ser at noen anbefaler diesel eller parafin, men de inneholder stoffer som kan gjøre mere skade enn nytte! Og skulle hønene f.eks. ha sår på bena kan dette bli ganske smertefullt! Vaselin er utmerket, og man kan jo godt sprute på litt fluespray før man har på vaselinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...