Gå til innhold

Mandarinender


martin

Anbefalte innlegg

avem

jeg har IKKE mye erfaring om den rasen selom jeg har hatt mandarinender, men ifølge de jeg hadde er det ikke kose ender :D

det er mer pynte fugler ;)

Men jeg hadde masse gjemme steder til endende, så kan ha noe med det og gjøre :D

Men hva vet nå jeg som bare 13 år ;)

lykke til ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandarinender er greie å holde i oppdrett. De er ganske sky og blir litt lettskremt. Ellers er de rolige fugler. Helst ikke ha for mange hanner sammen da det går utover hunnene.. Selvfølgelig avhenger antall hunner.

De hekker i kasse som står på bakken. Men foretrekker å ha det oppe fra bakken. Hulldiameteret er 11-12 cm tror jeg.

Andunger er veldig redde. De rømmer når det kommer folk for å se. Men går over når de blir større.Dersom du skal la mora ruge de ut så bør du tette rundt volieren da de kan smette i en musehull og de er meget dyktige til å klatre.

Mandarinender tåler vinteren bra, dersom det ikke blir for kaldt i over lengre tid.Så bør de ha tilgang til bade/drikke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for alt den gode informasjonen :D men hva spiser de? hvordan skal ruge kassen se ut? hvor mangen kull får de i året?

Oppdrett 2. Spiser også gress men det napper de sjøl.

50 cm høy, 40 cm bred og 40 cm dypde. Hullet kan plasseres ca i midten (ikke under)

Fest gjerne en bit kyllingnetting like under hullet på innsiden. Slik at det bli lettere for ungene å komme ut.

Dersom hunnen er vingeklipt, lag en trapp opp til hullet. Hvis hun ikke er det lag en brett noen cm under hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager den som en vanlig fuglekasse martin. Men på innsiden rett nedenfor hullet fester du litt netting, sånn at andungene lettere kommer seg ut fra kassen. De har skarpe klør på beina og hopper også høyt, men nettingen er for å være sikker på at de kommer seg ut.Kassen skal være ca 50-60 cm høy, nettingbiten trenger ikke være lengre enn ca 10-15 cm lang, og ca like brei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...