Gå til innhold

Mandarinand, diverse spørsmål


ronnyh

Anbefalte innlegg

Hei!

Har annskaffet ett par med Mandarinand. Jeg forer de nå med hønsefor fra felleskjøpet, frøblanding for tropefugl (finkeblanding/dueblanding), eggefor og ett universalfor for frukt og insektetere. I tillegg til grønt i form av diverse salat.

Er dette grei kost? Noe som mangler eller bør byttes ut? Hvor mye skal ett par Mandarinand spise?

Endene går alene i en voliere på ca 10 kvadrat, er det nok?

Til nå har de bare hatt ei balje å bade i, men fikk tak i ett plast/glasfiberkar fra ett nedlagt oppdrettsanlegg. Dammen er på 2 x 2 meter og er 50 cm dyp.

Planen er at dammen skal inn i volieren over, blir det nok landareal igjenn?

Hva gjør jeg for at dammen ikke skal fryse igjenn i vinter? Er varmekolbe tingen, hvor mange watt trenger jeg for å holde den åpen?

Vil ei pumpe tilkoblet filter klare å ta unna møkka? Noe anbefalinger på pumpe/filter? Eventuelt hvor ofte må jeg beregne å tømme dammen? Dammen blir liggende i skygge så håper å begrense algevekst...finnes det tilsetninger for å holde algene nede som ikke skader endene (ikke glad i slike stoffer men..)?

Det ble mange spørsmål, håper på mange svar!

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har ikke ender selv, men etter det jeg har sett, så er utearealet greit nok til 2 ender - selv med dammen. Kjenner til en i Alta som har ender, og der fryser dammen til om vinteren.. MÅ de ha tilgang på "badevann" hele tiden. Tror ikke det, da han fyren i Alta også har mandarinender..

;)

Såg på nordnytt nrk-Tv nu i kveld 9.9.08 at der var en nordsjødykker- (hadde fått avslag på erstatning fra staten)-han jobbet et sted i Alta, med noe renovasjonsarbeid for noen, og i bakgrunnen ble det laget en dam, med plastduk, og fine ender som svømte og koset seg.

Men hvor det var, aner æ ikke...

-BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ de ha tilgang på "badevann" hele tiden. Tror ikke det, da han fyren i Alta også har mandarinender..

De BØR ha tilgang på badevann gjennom vinteren. Mine har tilgang på badevann hele tiden. De svømmer nesten hele tiden. Ellers blir de ganske fort gjennom våt.

Men hvis de får vann hverdag så går det greit - kanskje et par ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å holde vannet isfritt? Hvordan gjør du det?

Bruker vannpumpe. Den ene enden legger jeg på kanten så vannet beveger seg. Eller så kapper jeg litt av slangen slik at slangen stikker noen cm over vannflaten så det danner seg en liten "fontene". Dammen blir ikke helt isfritt men holder seg åpent på en område men alt avhenger hvor stor dammen er. Så fyller jeg på vann nesten hele tiden og det hjelper faktisk. Så er det fint for fuglene at de får rent vann hele tiden. Fylte på vann i 8 minus og dagen etter frøs ikke vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Hei

Har bestilt mandarin ender til våren.

Har Ca 3 x 2m dam som er demmet opp og er 1 m på det dypeste, hvor mange mandarinender kan ha til denne?

Har stort landareal.

Må jeg ha noe over for at ikke hauken skal ta dem?

Ja, det bør du absolutt ha. Ikke bare på grunn av hauken, men mandarinendene vil fly vekk dersom du ikke har en voliere til de. Dette er ikke tamender.

Har du stort landareal kan du kanskje ha to par, men det kan fort oppstå konflikter under hekketiden med mer enn ett par.

Forøvrig skrev jeg en artikkel om andedam for noen år siden, sjekk under oppdrett på Prydfugler.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..., vet ikke om du kan velge det selv. De legger egg i mai eller tidlig juni. Altså klekkes ungene i juni eller juli. En annen sak er at dette er ville ender som ikke vil finne seg til rette i et utstillingslokale i et veldig trangt bur og masse folk tett innpå. Ville arter burde ikke vært tillatt på utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For å holde en dam isfri, er det bare å bruke en eller flere Leca blokker som uthulles og så monterer man en varmekolbe i Lecasteinen.

Denne legges ned i dammen.

hvis man vil kan man borre flere hull i Lecasteinen slik at man får bedre sirkulasjon på vannet.

Varmekolben ligger da inni denne performerte lecastein så fugler kommer ikke i direkte kontakt med varmekolben.

Lecastein er også lett å arbeide med.

Varmekolben må selvfølgelig være isolert slik at den kan brukes under vann.

elledning kan trekkes gjennom aluminiumsrør/plastrør/kobberrør/messingrør/carbonrør for bedre beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...