Gå til innhold

Min hverdagshistorie


bobben

Anbefalte innlegg

Jeg tar utfordringen og starter opp med første innlegget ;)

En kald vinterdag for 14 dager siden oppdaga vi ei gås ute som var i dårlig form  :( Tok den inn i stallen..men formen ble ikke bedre..

lav kroppsvarme..så den ble tatt inn på badet, og lagt i ei gildekasse..godt og varmt.

Hellet i den litt vann og kraftfor..var i ferd med å krepere.  Reagerte ikke på noe..tvilte på at den ville overleve natta.

Neste morgen sto den litt ustødt i kassa...prøvde å drikke og spise litt selv  :o

Utpå dagen måtte jeg en tur på badet  ;) plutselig reiste den seg..slo ut med vingene .klar for å forlate kassa..freste og gapa  ;D

Da fikk jeg fart på meg, ut av badet, med buksa på knea  ;D

På kvelden slapp vi den ut til di andre gjessene...og den var like sprek som før  ;) Et under...selv om vi var veldig pesemistiske

kvelden før..så noen ganger kan det være lurt å være 110 % sikker før øksa brukes  :D

Utfordrer Trithor til neste innlegg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
  • Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Jeg kaster meg uti det med en (for meg) artig episode..

Mine høner er ganske tamme, men de ikke alle vil sitte på hånda mi. Der er de hollandske dvergene mest ivrig.. Her om dagen kom jeg inn i hønsehuset med mat, og som vanlig måtte jeg passe på hvor jeg satte beina. Hønene vet at nå kommer det mat og klenger seg innpå så det blir vanskelig å komme inn..

Inne i hønsehuset har jeg bygd et isolert rom, og oppå der satt appenzellerhanen min. Han virket veldig tillitsfull der han satt, så jeg prøvde å se om han ville sitte på armen min.. Og joda, det ville han. Der satt han og spiste pellets fra hånda mi for første gang. Han som egentlig har virket litt sky.. Men jeg skulle jo gi de andre hønene også mat, så jeg satte han ned på gulvet. Rettere sagt prøvde, for han ville overhode ikke gå av hånda mi.. Måtte til slutt riste han av.

Og så jeg som hadde planer om å kvitte meg med rasen, da jeg bare har 1,1. Nå blir det vel til at jeg heller skaffer meg flere appenzellerhøner ;D

For den hanen får nå litt eksta oppmerksomhet(og mat), og skal bli VELDIG tam etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har besøk av 4 "byunger" denne helgen, som ikke er vant med dyr. De er veldig interesserte, men muligheten til å ha dyr er ikke tilstede.

Ikke lenge etter vi stod opp i dag, kom et sjenert spørsmål om de kunne gå i hønsehuset og se etter egg. Da jeg sa det var greit, og tilføyde at vi kunne steke eggene når de kom tilbake, stod jubelen i taket  party

Det skal ikke så mye til for å glede  :o

Jeg utfordrer Fuglemakeren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tormod foreslo hverdagshistorier i Andermors innlegg Høytflyvende moskusender trodde jeg at det var lite som skjedde her på mitt bruk. Men jaggu fikk jeg ikke en historie i dag morges.

Gubben fikk sjokk da han kom inn i fjøset i morges og fant et egg på gulvet. 144 gr  :o Nå skal jeg prøve å legge inn bilde av det i mitt galleri. Eggets mor er en av våre lyse sussex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trithor, da jeg læste din historie kom jeg til at tænke på en sjov oplevelse, jeg havde for et par år siden...

Jeg havde min veninde fra hovedstaden på besøg. Hun havde sin datter på 6 år med.

Vi gik ned til et hønsehusene for at samle æg...

Den lille pige så meget overrasket ud, da jeg tog et æg fra en af hønerne.

Pigen udbrød; hvad fanden.... kommer æggene derfra????    ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle steke eggene, tok de ut to eggpakker fra kjøleskapet - ett med små DK egg og ett med kjøpegg (ja - vi må kjøpe av og til).

-"Det der er hønseegg" sier jeg om kjøpeggene, og mener egentlig at det er kjøpegg av store høns.

-Åja!! Er det sånn hønseegg ser ut? De var fine  ^smiley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjedde noe skikkelig skummelt for noen uker siden. Vår store brahmahøne Tora hade hengt seg fast opp-ned i fotringen! Jeg hade en liten s-krok under/på bæsjebrettet som hun klarte å sette seg fast i  :o Hønen hang stiv som en pinne, alt spon var flakset vekk og de andre hønene satt skremt vekk i motsatt hjørne av hønshuset. Hjertet stoppet nesten da jeg såg henne. Fikk hektet henne løs og merket at hun var i live, fort in med hønen og in på vaskerommet der det er riktig varmt. Sjekket at benet ikke var ur led eller brukkent. Der satt jeg halve natten i mørkret og snakket med en skadet høne som låg støttet opp med puter ::) Hun pustet fort fort og pulsen var svak og rask. Øynene var som sunket in og jeg fikk ikke noen særlig kontakt med henne. Til slutt gikk jeg for å sove litt og tenkte at hun nok sovnet in under natten. På morgenen var hun fortsatt i live men ikke noe særlig bedre. Et døgn etter ulykken bestemte hun seg plutselig for å leve, hun drakk litt og glimtet i øynene kom tilbake! To døgn tok det før hun sto på benet noen sekunder om gangen. Hun flyttet ut på kjøkkenet og fikk bo under benken i et eget lite rede, noen bur trengte hun ju ikke. Etter en uke med lett fysioterapi, varme og ro var hun nede i hønshuset igjen på dagtid men fortsatte å sove på kjøkkenet. Til slutt klarte hun å hoppe opp på sovpinnen og da fikk hun flytte hjem igjen. Vi feiret med marsipankake den dagen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg denne vinteren snart er ved veis ende.....

Det har jo kommer så mye snø.

Så idag har det rasa av taket her hos meg.

Rseultatet er at jeg kommer ikke ut.....

Ute hos gåsa er det snø langt opp over døra,så det er ikke mulig å få den opp.

Resultatet ble at jeg får ikke slippt dem ut i dag.....

Di roper,jeg svarer,men det hjelper lite.....

Fortvila sitvasjon.

Får ikke opp yterdøra,men jeg må jo ut,så jeg får gjøre et forsøk til..

Fy,nå er det jamen nok,,,uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg denne vinteren snart er ved veis ende.....

Det har jo kommer så mye snø.

Så idag har det rasa av taket her hos meg.

Rseultatet er at jeg kommer ikke ut.....

Ute hos gåsa er det snø langt opp over døra,så det er ikke mulig å få den opp.

Resultatet ble at jeg får ikke slippt dem ut i dag.....

Di roper,jeg svarer,men det hjelper lite.....

Fortvila sitvasjon.

Får ikke opp yterdøra,men jeg må jo ut,så jeg får gjøre et forsøk til..

Fy,nå er det jamen nok,,,uff.

Du kanskje må krabbe ut gjennom vinduet, kan vi få se et bilde av det?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endel hegre ved vannet som ligger 300-400 meter borte fra oss. I går oppdaget vi at en av dem var her ved husene og var veldig interessert i våre ender og gjess. Den ble jaget av fuglene våre, men satte seg bare et stykke ved og ville ned til dem, gang på gang. Det har dannet seg litt vann etter snøsmeltinga (og det forsvinner ikke pga telen i jorda), men det kan vel ikke være "våtmarka" som frister den?

Tror du ikke at den er kommet tilbake i dag også  :-[

Håper iallefall ikke at det er uheldig for våre fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være spennende å  kunne studere så flotte fugler på nært hold, Elin!

I dag ble den ene av mine foxterriere virkelig nødt til å ta beina på nakken å løpe det den var kar om! Jeg var ute på morgenluftinga med begge to, da den yngste plutselig bestemte seg for å ta en tur ned til mine svømmefugler, som jeg akkurat hadde sluppet ut. De er jo ikke uvanlig at de er "på besøk" hos fuglene, og det går vanligvis helt fint. Men idag var nok den lille frøkena litt vel nærgående, det syntes iallefall den unge smålensgassen. Han ble klekket i sommer, og mener vel at han nå etterhvert har litt å si her på gården han også! Lille Wilma skulle absolutt lukte på ham både her og der, noe den unge herremannen fant litt vel frekt! Han slo ut med vingene og hev seg rundt! Så tok han tak i halen til Wilma og formelig løftet henne opp fra bakken og slengte henne opp i en diger snøhaug! ;)

Ja, jeg vet jo at foxterriere er svært raske til å løpe, og det beviste Wilma til fulle. I rasende fart oppover bakken kom hun, vill i blikket og med gassefar på slep Hun smatt gjennom åpningen i porten, som pga. all snøen ikke vil lukkes helt igjen. Gassen var selvsagt for stor til å komme igjennom, og Wilma var reddet! :)

Det var en meget lydig liten hund som fulgte helt frivillig inn i huset og tryggheten, mens en ganske irritert gassefar sto igjen bak gjerdet og gaula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse snø her også Andemor og Sveit..

Men her har det har IKKE rast av taket enda..

Tør ikke la gjessene gå i nærheten av låven(600m2) i tilfelle takraset skal gå..

og det må settes igang en større leteaksjon  ;D

Derfor går di løse på gårdsplassen nå..

Igår ringte ei venninne og smålo i tlf....Jeg sitter i bilen, på tunet hos deg, og tør

ikke gå ut på grunn ALLE gjessene her ute..jeg har prøvd å tute og kjøre litt frem å tilbake,

men det hjelper ikke..

Jeg gikk ut på trappa, og der sto hele gåseflokken rundt bilen hennes..

Strakk hals og prata sammen..fremmed bil..hvem er dette..

Med en gang jeg kom ut på trappa, og di hørte stemmen min..

gikk 28 gjess på rekke og rad bortover veien..vi måtte le litt begge to..

<Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z> <Z>

Når hun skulle dra igjen trengte hun følge ut.. di hadde nok ikke gjort henne noe..

men skremmende med så mange gjess..når en ikke er vant med fjærkre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lang historie fra meg denne gangen! Bare en konstatering av at til tross for masse snø, (og enda mere kom idag!) så har mine fjærkledte venner oppfattet at våren nærmer seg. :)

De legger bøttevis med egg, tre av mine dvergkochin er plutselig blitt kjempeklukke og nekter å flytte seg av flekken når jeg kommer inn for å fore og vanne! Gåsungen fra sist sommer prøver febrilsk å parre på pekingendene, og blir kjeppjaget unna av to rasende pekingandrikker! Så må han gå å klage sin nød til foreldrene sine da! Merkelig nok så prøver han seg ikke på moskusene. ???

Hr. og fru gås har også begynt visse forberedelser ser det ut til, og utstøter av og til noen skikkelige trompetgaul! I går var de veldig bråkete, og jeg lurte et øyeblikk på om jeg burde dele ut hørselsvern til mine tålmodige naboer! ;D Men jeg laget isteden til en eske med 18 egg og leverte til dem. Stor begeistring!

Så til tross for snøen, våren er rett rundt svingen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det små og store hverdagshistorier i hønseholdet nesten hver dag ;)

For noen dager siden fikk jeg besøk av en her på Fuglepraten. Han kom innom med en flott hvit

silkehane til meg...  så nå har di to silkehønene mine fått seg kavaler oo

Samtidig hadde han lyst å se på gjess, ender og høns..så vi tok en runde.

I cabos og antwerpen skjegg avdelingen er det en liten hissigpropp av en hane  >:)

Den kommer mot meg og "ypper" hver gang jeg kommer inn dit...og skal TA meg ..

Det samme skjedde også denne gangen..

Han som var med hadde hørt (og prøvd selv) at å legge hanen på rygg på gulvet kunne hjelpe..

Det ble gjort der og da ..antwerpenhanen lå helt stille...så nesten ut som den var hypnotisert.. ;D

plutselig trilla den rundt og reiste seg opp på beina igjen..litt fortumla..og rista seg litt..

Dette er nå 5 dager siden..og hanen har IKKE hatt hissige tendenser mot meg siden.

Så det ser ut som det fungerte her  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går kom det enda mere snø! Begynner å bli lei, nå vil vi ha vår! X-

Det ser imidlertid ut til at fjærfeet mitt har fått vårfornemmelser, uansett hvordan det ser ut rundt dem! Masse egg hos hønene, to klukke kochinhøner, og høyt lydvolum hos ender og gjess sier sitt.

I dag hendte det noe besyndelig hos mine gjess. Jeg var som vanlig nede hos ender/gjess for å lukke dem ut, og servere dagens rasjon av for og vann. Fyllte opp Gildekassa med vann, og gikk for å hente mere vann. Da jeg kom ned så jeg at gjessene parret i Gildekassa. Ikke uvanlig det, men da jeg tok en nærmere titt på dyra oppdaget jeg at det slett ikke var hr. og fru gås som skvulpet rundt i vannet. Det var hr. gås og Junior! ;):)

Stor forvirring i mitt stakkars hode! Junior har jo prøvd, riktignok med dårlig resultat, å parre noen pekingender!! Er han likevel ingen gasse?? ???

Å kjønnsbestemme gås er tydeligvis ingen enkel sak. Junior har jo iløpet av sine 10mnd. skiftet kjønn flere ganger, men nå trodde jeg helt sikkert at han var en gasse, stor og kraftig som han er!

"Hva er du da, gås eller gasse?" spurte jeg. BÆPP!! sa Junior, og det ble jeg ikke klokere av! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nyeste erfaring er at mine små dverg-cochiner er blitt nesten selvutslettende klukke..... For det er en travel høneflokk om dagen, og det er vel ikke et helt ukjent fenomen at den øverste rugekassa er den mest ettertraktet... Der ligger det ofte ei dvergcochinhøne og ruger midt i rush-trafikken av skrålende verpesjuke høner. Plymouth roch hønene kaster henne ut, til hennes ville frustrasjon. Så både fjør og blod spruter... I dag måtte jeg rense skrubbsårene på kammen hennes med litt vann.. Dakkar. Hun firer ikke på kravene om å rykke ned et hakk. Beundrer denne staheten til den lille høna der. hehe... Må vel se å få ei kasse til i høyden.. Selv om jeg allerede har fire plasser til ni høner....

Og mens galskapen om den beste plassen fortsetter i høyden er det ei høne lenger ned i den midterste kassa som har sitt fulle hyre med å samle ett rullende egg under seg... Men det er ingen enkel oppgave ettersom kassa er litt på skrå og det er litt lite med høy der... Så dette jukse egget ruller ut og videre ned.. Så er det ny omgang, krølle nebet rundt dette egget og under igjen...og igjen..og igjen...

Det er litt å se på i et hønsehus... Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tidlig når jeg kom inn i hønsehuset ble jeg som alltid møtt av glade og forventningsfulle høner og haner  :)

som kom for å få morgenens snadder..grønt, boller og kornblanding.

Plutselig HYLSKRIKER/PIPER det noe aldeles forferdelig bak meg  :o når jeg snur meg, henger den hvite krølla

dvergkochinhøna utenfor kanten av møkkabrettet med hodet ned og spreller.  Den hadde kilt ei klo i et lite

spikerhull ytterst på møkkabrettplata...og hang helt fastlåst  ???  Snakk om uflaks...Det LILLE hullet...

Raskt fikk jeg den løs...godt det skjedde akkurat når jeg var der inne  ;) tror ikke den hadde kommet seg løs selv.

Litt fortumla begynte den og spise boller  :)  Nå er spikerhullet tetta igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


avem


×
×
  • Opprett ny...