Gå til innhold

Viktig beskjed!

Velkommen til Fuglepraten. Bli medlem, og du får tilgang til en rekke funksjoner som galleri, medlemskart og blogg, samt tilgang til forum skjult for gjester.

Foto

Byggesett fra Dagfinn Johansen?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#21 ulfjoh01

ulfjoh01

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 428 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2009 - 09:22

Det er sikkert spennende å bygge ei maskin selv.
Pass på at du kan skaffe samme termostat som du bruker over tid.

Av erfaring på Matador rugemaskin vet jeg at dette er noe som kan svikte, og aller helst da man minst venter det.
Derfor har jeg minst en riktig termostat i reserve, dette gjelder varmeelement også, men ikke vifte med motor.
Men også det vil bli innkjøpt i reserve med tiden.

Nå går vel neppe termostater eller temp målere de første ganger en bruker en maskin, men hos meg gjorde det - det på matadoren på tredje rugeprosjekt.

Men over tid etter noen klekkinger kan det være lurt å ha en ny termostat i bakhånd.
Tempmålere får en kjøpt overalt for en rimelig penge, hvis man ikke nødvendigvis skal / må ha orginalen.

Med litt romslig rugemaskin får kyllingene litt plass også det første døgnet etter klekking.
Hos meg har de god plass til både ett lite fat med mat og ett med vann.

også jeg ønsker deg lykke til med prosjektet, og etterhvert horder av høns. :)

#22 Tuppemor

Tuppemor

Kylling

• Medlemmer
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2009 - 04:15

Jeg blir litt forvirret av at dere snakker om å bygge en maskin selv? Toppen er jo komplett (vifte, termostat, varmekabel), så det eneste jeg skal bygge er jo selve kassa? Og slenge inn hygrometer, termometer og fuktkilde?
Jeg regner med at jeg kan få nye deler via DJ om jeg trenger.

En ting jeg lurer på - hvor dyp bør kassa være, hvis man regner fra undersiden av toppen? Altså, hvor mye "takhøyde" bør det være? Og bør kassa være litt bredere enn toppen?

Takk for alle tips, og horder av høns blir det nok, ja.  ;D

#23 ulfjoh01

ulfjoh01

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 428 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2009 - 05:47

Noen får gi deg målene på ett gåseegg, kanskje like godt at maskinen kan brukes til dette også når du først er i gang.
Kan tenke meg avstanden mellom bunn og beskyttelsesgitter er 8 - 10 cm?

Min matador har totalhøyde 19 cm med plexiglasslokk, men ca 8 - 10 cm mellom bunn og beskyttelsesgitter kanskje.
jeg har også ei galvanisert rist i bunnen av kassen som er ca 1 cm høy.

Du tenker vel på varenr: 0043 hos DJ?
Dette er ett forhøyet lokk med beskyttelsesgitter fix ferdig.
Dette så veldig greit ut.

Ville hatt lokket i eie først før jeg laget kassen, ser ikke helt hvordan det er på undersiden.
Egentlig burde kasse og lokk være like brede og lange.
Du bør legge skumgummi / tetningslist med dobbeltsidig tape mellom kontaktflate lokk/kasse.
Denne fester du på kassen, hvis det ikke er montert på lokket fra før.
Viktig at lokket ligger stødig og fast.
Lager du en kasse med litt bredere og lengre dimensjoner ( bare snakk om 1 - 2 cm kanskje ) enn lokket må du feste lister på innsiden av kassen som lokket ligger ned mot.

#24 Tuppemor

Tuppemor

Kylling

• Medlemmer
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2009 - 06:18

Ja, det er den toppen jeg snakker om.

Det jeg lurer på et hvor mye plass eggene/kyllingene skal ha under beskyttelsen, altså fra gulv til tak. Når du snakker om avstand mellom bunn og gitter, snakker du da om bunnet av kassen til gitteret, eller bunnen av toppen til gitteret?

Vet at jeg må ha lister ja, på lokket til kyllingkassen min har jeg laget utvendige lister under kanten på lokket slik at det ikke kan skli, tenkte å gjøre omtrent det samme med rugemaskinen, innvendige kantlister slik at lokket ikke kan flytte seg. Tetningslist var lurt, det hadde jeg ikke tenkt på. Tror jeg har det liggende også faktisk, hvis ikke er det jo ikke rare utgiften.

#25 Nybakt hønemor

Nybakt hønemor

Prydfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1 150 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2009 - 07:23

Har du tenkt på vendinga av egga? Eg har ei rugemaskin som kun tar 12egg der eg må vende eitt og eitt egg for hand og personlig syns eg det var heilt pyton..  :;) Viss du har tenkt å ha opptil 50egg i maskina tipper eg du også blir lei av å snu egg 2 gonger daglig, eller??  ::) Vil advare deg mot å kjøpe billige temperaturmålere til reservebruk i rugemaskin fordi desse ofte viser litt feil, og det skal ikkje så mykje til for at det går utover rugeresultatet.

#26 Tuppemor

Tuppemor

Kylling

• Medlemmer
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2009 - 07:29

Jepp, jeg skal vende manuelt. Sikkert kjedelig med mange egg, men jeg regner ikke med å ha så mange egg i maskinen så ofte. Blir jeg skikkelig lei kan jeg sikkert kjøpe eller lage en vender etterhvert. Men foreløpig prøver jeg å gjøre det så billig som mulig.

Tenkte jeg skulle kjøpe to forskjellige termometre sånn at jeg merker det hvis ett av dem er helt på tur.

#27 ulfjoh01

ulfjoh01

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 428 Innlegg:

Skrevet 18 juni 2009 - 12:12

Mener fra bunnen av kassen og opp til beskyttelsesgitteret når lokket med beskyttelsesgitter er på.
Nå var kanskje 8-10 cm litt mye, men hvis du skal ha en rist i bunnen bør du ha litt å gå på.
Hos meg er det ikke veldig mye klaring mellom egg og beskyttelsesgitter når jeg har store gåseegg i maskinen.
Hadde du diameteren på ett gåseegg og plusset på ett par cm klaring opp til gitteret, så hadde det vært greit.
Tror kanskje det ikke betyr så veldig mye hvis høyden blir noen få cm ekstra.
Skaprugere har jo stor klaring i høyde mellom hyllene mange ganger.
Det viktige er at du får lokket til å ligge stabilt, samtidig som det er tett slik at maskinen ikke mister varme.
Mange monterer lufteventiler også.
Jeg har ett par små hull i lokket for dette, kanskje 2 mm store.
I tillegg har jeg 2 hull i den ene kortenden i kassen der stagene til den manuelle snuingen skal føres gjennom.
Disse hadde jeg tenkt å tape igjen, men det er ikke blitt gjort, allikevel funkert det helt topp, maskinen varierer svært lite på tempen.
Kanskje bare 0.1 - 0,3 grader C, og det hvis jeg har ytterdører og slikt mye oppe.

En litt opphøyd rist i bunnen er greit, da kan du ha litt vann til fuktighet i bunnen av maskinen under egga, trenger ikke kopper eller fat da for vann, noe som kan gi problemer under/etter klekkingen hvis kyllingene dumper oppi.

Har fått klekket 10 vaktelkyllinger selv nå i kveld, den ene døde, tror den druknet selv om jeg har rist i bunnen.
Hadde vann opp til rista men det ble for mye, kyllingen hadde blitt liggende med nebbet ned mellom maskene i rista tror jeg. Disse masker er bare 4-5mm store, så jeg måtte fjerne vann fra maskinen med en bit skumgummi som jeg brukte som svamp.

Når det gjelder snuing av egg som er nevnt her, tenkte jeg å spørre deg om det.
Selv snur jeg eggene for hånd, også vaktelegg, selv om jeg har en type rullerist av metall og plast som er halvautomatisk med ett stag jeg drar og trekker i.
Rullerist kan du lage av type kosteskaft, kanskje noe tynnere.
Disse er runde og fine, helt topp for egg å rulle i, bare å montere de i ett stativ med ett stag gjennomført gjennom den ene kortsiden i kassen.

har ikke merket vakteleggene heller, snur de etter øyemål.
Mye lettere å snu større hønseegg.
Trenger ikke merke de på begge sider heller, nok med merking på ei side som f.eks. ett kryss eller en prikk.
Er alle egga merket med kryss vendt opp om morgen er alt ok, er de samme egga snudd slik at merker ikke sees om kvelden er alt ok.

Var og kikket på rugemaskiner brukte, i ettermiddag hos en som skulle selge her i området for 800,- kr stk.
Han hadde 2 stk, de var noen år, men bare den ene var brukt.
Dette var flatrugere med lokk og bunn av isopor, Amerikanske med gule eggholdere i.
Merkelig nok så det ut som eggene skulle stå oppreiste?
Hadde penger med meg, men var skeptisk til kasser av isopor, tror ikke de tåler så mye.
Automatisk eggvender var det også, på begge som var like.
Han hadde gode resultater med høns og kalkun, men heller dårlig resultat med and og gåseegg.

Brukte selv ett eller 2 billige termometere sist her i vår under ruging.
Ett digitalt og ett analogt.
Det funket tilsynelatende bra, begge viste det samme når det gjaldt temp.

Fikk senere ett digitalt tilsendt fra Jemblie/Norsk landbruksutstyr som kunne festes som det orginale.

De billige betalte jeg 50,- kr pr. stk for, det jeg fikk tilsendt kostet ca 200,- kr, noe som jeg syntes var rimelig.

#28 Tuppemor

Tuppemor

Kylling

• Medlemmer
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Skrevet 18 juni 2009 - 12:40

Her var det masse gode tips. Du har ikke bilde av venderen du har laget? Hvis jeg forstår deg riktig mener du at man kan lage "rullende eggbrett" med kosteskaftbiter?

#29 ulfjoh01

ulfjoh01

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 428 Innlegg:

Skrevet 18 juni 2009 - 09:44

Mener kosteskaftbiter ja, de er runde og fine og har du passelig avstand mellom dem så kan du bruke dem til egg av forskjellige størrelser uten videre justeringer.
Eggene ligger godt, de minste egg vil ligge noe dypt mellom disse "ruller", større egg vil ligge høyere, men pga. av vekt, f.eks. gåsegg så vil de også ligge stødig.
Jeg har ikke laget dette selv, men har lekt med tanken om det, jeg har også spekulert i en selvbygget rugemaskin, da ett skap som ligner Hemel / Gusti med frontdør av plexiglass.
Plexiglass er fint å bruke, sterkt, elastisk, gjennomsiktig og kan borres i og limes.

Jeg har eggene liggende løse på gitteret som er i bunnen, ikke særlig praktisk når kyllingene klekkes da de gjenværende eggene farer omkring ettersom kyllingene støtter mot de i sin ferd.
Kunne ha brukt orginal rullebakke, men er redd for at kyllingene skal sette/hekte seg fast i dette.
Dette kunne jeg ha ungått med en klekkemaskin eller ett kyllingskap for nyklekkede kyllinger, bare å flytte de over etter klekking.

Tror faktisk jeg senere vil bygge meg ett større varmeskap for kyllinger med støpsel for varmepære eller varmeelement.

#30 Sleve

Sleve

På vaglen

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Skrevet 04 januar 2011 - 06:52

Jeg har akkuratt fått meg en Rcom 20 rugemaskin. Bestillte fra england. Denne måtte jeg av en eller annen grund ikke betale toll på. Den var tilrettelagt for 230v som vi har i norge. Har ikke enda brukt maskinen men den har fått virkelig bra omtale. Jeg ville ha en helautomatisk maskin derfor ble det denne. Tror jeg betalte 240 pund med frakt og alt. Men fikk ikke toll på denne summen. Noen som har vert borti noe liknende?

#31 ulfjoh01

ulfjoh01

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 428 Innlegg:

Skrevet 04 januar 2011 - 09:54

Rcom har flere varianter av rugemaskiner.

England bruker 210 - 240V som i Norge.

At du ikke måtte forhåndsbetale MVA kan bety at varen har gått gjennom uten tollbehandling.

Ett annet alternativ er at du kan få krav om MVA ( 25% ) og tollbehandlingsgebyr fra frakteselskapet om noen dager.

Bestilte deler til veteran MC her i sommer fra England.

Fikk ikke krav om å betale MVA og tollbehandlingsgebyrer da jeg hentet pakken hos posten.

Trodde da jeg hadde spart over 2.000,- kr
Men fikk etter noen dager ett eget krav fra frakteselskap på dette.

Har handlet mye fra utlandet som samler, sikkert nærmere 1000 kjøp.

De få ganger jeg har sluppet unna og varene kostet over 200,- kr, har varene nesten alltid blitt sendt som air mail i små pakker.