Gå til innhold

Lus og midd?


Tuppemor

Anbefalte innlegg

Jeg har en blå orpington som ikke er helt pigg, og er hard i kråsen. Jeg tok henne med inn for å gi henne litt olje og sukkervann og massere litt, og da var det brått ekle, mørkebrune kryp på meg. En kjapp inspeksjon under en vinge viste at det krydde av de små ekle på høna, samt noen få små hvite "prikker" som beveget seg.

Antar at de hvite er midd av et slag, og at det andre er lus? Tenkte blodlus, men de skal jo bare være ute om natta.. De ser egentlig ut som om de er hvite/gjennomsiktige men fulle av blod, og altså brune "på kroppen".

FK er stengt for i dag, hva gjør jeg? Har bare Radarspray og Exspot (høykonsentrert permetrin til å dryppe på hund). Vil ikke bruke Exspot fordi det vil gå over i eggene (som jeg håper kommer snart). Kan jeg spraye litt med Radar i dag og kjøpe Chokspray på mandag? Noen tips til hva jeg kan bruke dersom FK ikke har det inne? Har 20 fjærballer (halvparten er store kyllinger, andre halvpart unghøns) som må til pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Bruk Radar (utomhus) det er ikke så forskjellig fra Chok men lukter ikke like godt. Spray under vinger og runt kloakk (ikke rett på åpningen bare), gni in i fjærne med hendene. Fint om du har hjelp... Spray alle som du finner noe på men vær forsiktig hvis du har kyllinger. I så fall kan du spraye i handflaten din og ta litt på kyllingene.

Høre ut som lus. BlodMIDD er veldig små. Hvis du ser klumper av små små hvite egg nederst på fjærroten er det lusegg. Gjør rent i hønshuset og spray Radar i krinker og kroker hvis noe gjemmer seg der. Luft ut huset før hønene natter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sprayet alle som en, og den som sitter i bur på badet har sluppet en kvalmende mengde døde småkryp ned på gulvet i buret.  :)

Kyllingene er klekket i juli, så de er ikke så små og skjøre - tok de også med unntak av en, jeg gikk i surr med så mange like.  :) Fant ingenting på de jeg sjekket da, så det er nok denne syke høna som tiltrekker seg blodsugere fordi hun er svak og ikke får de av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æhm... Radar innholder Pyretrin I og II, kalles bare pyretrum. Py er i og for seg naturligt utvunnet fra blomster (vakkert ikke sant), brytes ned raskt, og kan til og med brukes i økologisk bruk. Men for å øke holdbarheten mm blandes andre ting in i Radar. Hvis du er usikker så vent en uke med eggen. Selv har jeg bare tilbakehold av egg ved bruk av antibiotika og ivomec.

Idè: Hva om det gikk an å bruke knuste chrysantemumblomster i redekasser og badesand? Knus en handfull blomster hver dag i en uke føles på en måte bedre enn å spraye når utøyet allerede har fått feste på hønene? Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...